TikTok miał być chwilową modą, zabawką dla dzieci i sezonową ciekawostką. Popularność aplikacji stale jednak rośnie. W 2019 roku była to czwarta najczęściej pobierana aplikacja na świecie. Globalna sytuacja w minionych 12 miesiącach – pandemia i lockdown – sprawiły, że TikTok awansował na pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych aplikacji, podbijając coraz więcej rynków. Aktywnie korzysta z niego prawie miliard użytkowników. W 2021 roku firma otworzyła swoje biuro w Polsce.
Coraz więcej marek korzysta z TikTokowych influencerów w kampaniach. Ciekawymi case’ami mogą pochwalić się Lidl, Allegro, Coca-Cola i mBank. Jednak wielu marketerów nadal uważa, że TikTok jest aplikacją dla dzieci. Czy słusznie?
Według danych, w Polsce aktualnie na TikToku aktywnych jest ponad 5 milionów użytkowników, a średni czas spędzany dziennie na oglądaniu wideo to 73 minuty. Samą aplikację użytkownicy otwierają średnio 12 razy w ciągu dnia. Każda minuta w niej spędzona to potencjalny kontakt z marką.
Średnia wieku użytkowników rośnie. Raporty z 2019 roku wskazywały znaczącą dominację młodych – tylko 10% osób powyżej 19. roku życia korzystało z aplikacji. Aktualne dane mówią już nawet o 60-70%. Przyrosty w określonych grupach wiekowych również udowadniają, że coraz starsi ludzie są zainteresowani TikTokiem. W porównaniu do stycznia 2020 roku, w październiku 2020 było prawie dwa razy więcej aktywnych osób powyżej 45. roku życia. Z aplikacji korzystają więc osoby z realną siłą nabywczą.
Na początku 2021 roku TikTok otworzył biuro w Polsce. Pozwoli to na jeszcze bardziej efektywne korzystanie z biznesowych opcji aplikacji. TikTok na początku postawił na edukację – w lutym odbył się cykl webinariów TikTok Talks, gdzie specjaliści opowiadali o możliwościach reklamowych, trendach, wartościach oraz swoich doświadczeniach. Drugi etap promocji, TikTok for Business, był nieszablonowy. Zorganizowany został konkurs dla branży marketingowej, a do wygrania były trzy nagrody o wartości 60 tysięcy złotych (w tym 50 tys. na wsparcie mediowe kampanii w platformie). Zadaniem było nagranie wideo, wpisującego się w ramy TikTokowego contentu – a to przecież najprostszy sposób na zrozumienie działania aplikacji.
TikTok na pewno nie zatrzyma się w swoim rozwoju. Aplikacja ma wszelkie narzędzia do tego, aby realizować w niej kreatywne kampanie. Globalne marki już przekonały się do działań w tym medium. Tendencja zauważana jest także w Polsce, a branża marketingowa nie ma wątpliwości: marki coraz częściej będą korzystały z możliwości aplikacji.
Źródła:
Mediapanel, 01-10.2020
https://antyweb.pl/tiktok-w-polsce-biuro-w-warszawie/
https://brief.pl/tiktok-dzieli-sie-wiedza-w-ramach-tiktok-talks/
https://www.appannie.com/en/go/state-of-mobile-2020/