Niestety pandemia kazała nam długo czekać na kolejną edycję Cannes Lions, ale po dwóch latach festiwal wrócił i pod koniec czerwca rozpoczęło się szaleństwo nominacji, brązów, złota i w końcu grand prix dla zgłoszeń z 2020 i 2021. Przyznam, że najbardziej ciekawiła mnie kategoria Creative eCommerce, kto będzie w jury i czy pandemia i straty, jakie ludzie ponieśli, przejmie całkowicie tę kategorię. No i nie zawiodłem się.
Wiele powiedziano już o pandemii i pewnie część z nas jest już zmęczona nieproszonym gościem w naszym życiu. Ja również jestem zmęczony, ale bardzo czekałem na wyniki głosowania z nadzieją, że właśnie rozwiązania wokół pandemii będą dominować. Dlaczego? Bo to jest ten właśnie moment, kiedy poprzez kreatywność możemy pomóc tym, którzy najbardziej ucierpieli w tej całej sytuacji. Przewodniczącą jury była Tiffany Rolfe, Global Chief Creative Officer R/GA, więc miałem pewność, że kategoria jest w dobrych rękach, a wśród członków jury zobaczymy najlepszych światowych specjalistów, takich jak na przykład Hironori Iwasaki, profesor w departamencie Kreatywnej Innowacji na Uniwersytecie Artystycznym Musashino. To był bardzo dobry punkt wyjścia.
Jeśli chodzi o tematykę, to tak jak wspomniałem na początku, nie zawiodłem się. Wszystkie Grand Prix i złota w kategorii Creative eCommerce były związane w pandemią (ale nie wszystkie bezpośrednio) i właśnie na tych chciałbym skupić. Bezdomność, małe rolnictwo i mały retail. Tak w sumie można podsumować wyniki.
RAISING PROFILES dla THE BIG ISSUE & LINKEDIN od FCB INFERNO (UK) – GRAND PRIX, GOLD LION
TIENDA CERCA, ABINBEV od DRAFTLINE (BOGOTA, COLOMBIA) – GRAND PRIX
ROADSIDE MARKET dla MASTERCARD od MCCANN BUCHAREST – GOLD LION
The Big Issue, magazyn sprzedawany przez bezdomnych na ulicach w UK, stracił praktycznie wszystkich klientów ze względu na pandemię i zdalną pracę. Na ulicach były pustki, a bezdomni zostali bez pracy i środków do życia. Badania pokazały, że klienci wcześniej wspierali The Big Issue ze względu na szczególną więź, jaką czuli ze swoimi dostawcami. 70% klientów było aktywnych na platformie LinkedIn, dzięki czemu udało się ich zidentyfikować, porównując miejsca pracy z lokalizacjami gdzie magazyn był sprzedawany. Korzystając z danych LinkedIn odtworzyli cyfrowo dawne dzielnice punktów sprzedaży i ponownie połączono je z tymi samymi profesjonalistami, którzy przechodzili obok nich każdego dnia. Na początku skomplikowanie projektu przysłoniło mi samą ideę, ale genialny pomysł wygrał zdecydowanie.
Wszystkie najwyżej oceniane projekty wykorzystywały istniejące już platformy i to jest dobry znak, że otwartość na innowacyjność staje się codziennością. Tak też było w przypadku Tienda Cerca w Bogocie. Wprowadzenie na platformę wszystkich małych sklepów w Bogocie i umożliwienie im sprzedaży online było dla mnie faworytem od początku. Prosto i skutecznie można było pomóc wszystkim przedsiębiorcom, którzy stali przed decyzją o zamknięciu swoich sklepów.
Podobnie było w przypadku rolników w Rumunii. Roadside Market przejął najpopularniejszą sieć cyfrową dla kierowców, Waze, i nadał jej użyteczność jako platforma e-commerce. Każdy rolnik otrzymał własną ikonę promującą jego przydrożne stoisko na mapie i zyskał widoczność, aby przyciągnąć nowych klientów i utrzymać ich lojalność za pośrednictwem aplikacji. Nagle drobni rolnicy stali się częścią gospodarki, gdzie mogą sprzedawać swoje produkty uzbrojeni w rozwiązania do płatności bezgotówkowych.
I to jest właśnie projekt, który podciągnąłem sam pod pandemię, bo rozwiązanie świetnie się przyjmie w obecnej sytuacji.
Bardzo często ma się mieszane uczucia ze wglądu na wyniki, szczególnie na Cannes Lions i szczególnie w tej kategorii, która jest stosunkowo nowa. Jednak w tym roku nie czuję tego, aby ktoś zostanie niedoceniony lub niesłusznie nagrodzony.
Zachęcam również do zobaczenia wszystkich nominowanych i nagrodzonych projektów pod linkiem: https://www.lovethework.com/awards/creative-ecommerce-lions-125?year=2021