Inspiracje

Digital i Innowacje

INNOWACJE

Tym razem garść inspiracji znaczących i wartościowych innowacji. Poniżej znajdziecie przykłady z wielu stron świata pokazujące trendy związane z inkluzywnością na wielu poziomach (digitalową, usługi budowane dla dojrzałych ludzi, prywatność dla niepełnosprawnych), ekologią i zrównoważonym rozwojem, wykorzystaniem gamingu, próbami naprawy świata dla nas wszystkich.

Wykorzystanie tych inspiracji to dla marek nie tylko kwestia robienia czegoś dobrego, przyzwoitego i wartościowego, ale również szansa na podjęcie tematów ważnych dla konsumentów i budowanie na tym doświadczeń. klik

ŚWIAT DIGITAL

Oto kolejny przykład na to, że ogłaszanie śmierci jakiegokolwiek zjawiska zazwyczaj bywa przedwczesne. Jakiś czas temu czytaliśmy o tym, że ludzie nie pobierają już aplikacji na swoje smartfony. 2020 również w tym obszarze przyniósł zmianę – liczba pobranych aplikacji wzrosła o 10% w porównaniu do poprzedniego roku. Raczej niewielkim zaskoczeniem będzie pewnie pierwsze miejsce TikToka w rankingu największej liczby pobranych app. W zestawieniu widzimy też oczywiście aplikacje, które urosły przez okoliczności – Zoom i Google Meet. Najwięcej pieniędzy wydano na Tinderze (co też w sumie nie dziwi…), na 4. miejscu rankingu wydatków znalazł się Disney+ (dobry wynik biorąc pod uwagę, że platforma ma dopiero rok i nie jest jeszcze dostępna w każdym zakątku świata).

A skoro już jesteśmy przy mobile, eMarketer zebrał przewidywania dotyczące reklamy mobile w przyszłym roku. Raport jest nieco US centryczny (pokazywane dane są z rynku amerykańskiego), ale opisane trendy są lub mogą być uniwersalne. Wzrost czasu spędzanego z ekranami pociągnie za sobą wzrost wydatków reklamowych, nowy iOS (14) może zamieszać w sposobie w jaki korzystamy z aplikacji, w sposobie programatycznego zakupu reklam i w sposobie trackowania użytkowników, wzrośnie znaczenie wyszukiwania lokalnego, rozwój OTT i gamingu. Naprawdę solidna dawka informacji. klik

TikTok jest jednym ze zwycięzców tego roku – najpopularniejsza aplikacja, wzrost zaangażowania użytkowników, kilka w przejawów twórczości zyskały globalną sławę (jak np. pan na deskorolce śpiewający przebój Fleetwood Mac i pijący Ocean Spray). Byli (nadal są?) bohaterem potyczki między US a Chinami. Ogólnie sporo się u nich działo w tym roku i część z tego postanowili zebrać w podsumowaniu roku. Najpopularniejszy gatunek muzyczny, piosenka, artysta, występ na żywo, ale również wschodzące gwiazdy oraz legendy muzyczne i ich twórczość (John Lennon, Oasis, Elton John, Prince, George Michael). Warto być na bieżąco z tym co na TikToku się dzieje.

Jeszcze w klimacie podsumowań – The Year in Creativity czyli zebrane opinie kreatywnych z kilkudziesięciu agencji. Dzielą się projektami, z których są dumni, które podziwiają oraz przewidywaniami na 2021. Mnóstwo inspiracji, przykładów rewelacyjnej twórczości reklamowej z tego roku.

Nieco poważniej na moment – Komisja Europejska udostępniła w końcu projekt Digital Markets Act czyli nowych regulacji rynku cyfrowego i działających na nim podmiotów. Nowe regulacje mogą zmienić rolę jaką najwięksi (Google, FB, Apple, Amazon) będą odgrywać na rynku i sposób w jaki mogliby się rozwijać. Sporo się w tym obszarze dzieje zarówno w UE jak i za oceanem – Facebook i Google muszą mierzyć się z kolejnymi pozwami składanymi przez rząd i stanowych prawników. Rozwiązanie pozwów, uchwalenie nowych regulacji zajmą prawdopodobnie sporo czasu, ale działania w tym obszarze wyraźnie się zintensyfikowały. Podejrzewamy, że możecie nie mieć czasu na przeczytanie całego dokumentu Digital Markets Act więc znaleźliśmy podsumowanie w punktach. klik

Amazon pewnie jest w top of mind kiedy myślimy o ecommerce – ze względu na swoją globalną skalę, agresywny rozwój, coraz większą rolę jako reklamodawca i właściciel danych. Dzieje się tak mimo, że na większości z naszych rynków Amazon nie operuje – możemy oczywiście kupować na stronach amerykańskiej, niemieckiej czy brytyjskiej, ale oficjalnie Amazon nie wszedł do Polski, Rumunii czy innych krajów naszego regionu, w Szwecji pojawił się dopiero ostatnio. Na tych rynkach oczywiście nie ma ecommerceowej pustki, prężnie rozwijają się lokalni gracze.