Biznes

Social Commerce motywem przewodnim e-commerce 2021 roku

Zbliżający się koniec roku jest idealnym czasem na wyznaczanie trendów na nadchodzący 2021 rok. Social Commerce to next big thing dla e-handlu oraz jeden z głównych trendów, nie tylko dla zakupów internetowych, ale także rozwoju sieci społecznościowych. Jak przygotować się do niego już dzisiaj?

Social Commerce – naturalne rozszerzenie codziennego wykorzystania mediów społecznościowych

Nie sposób nie zauważyć, że w tym roku Facebook wyznaczył sobie kolejny cel, czyli rozwój funkcji związanych z Social Commerce. W ten sposób największa sieć społecznościowa stawia pierwsze, odważne kroki w oferowaniu możliwości zakupu produktów, bez konieczności przechodzenia na zewnętrzną witrynę marki, czy też do sklepu internetowego. Social Commerce jest naturalnym rozszerzeniem dla codziennego wykorzystania mediów społecznościowych. Facebook spełniając oczekiwania konsumentów chce oferować tzw. „seamless shopping experience”, czyli jednolite doświadczenia zakupowe (*angielskie słowo w tym wypadku znacznie lepiej odzwierciedla przesłanie stojące za ideą Social Commerce). Dzisiaj pełne możliwości, które daje Facebook i Instagram Shops przeznaczone są dla małego biznesu i dostępne są na rynku U.S. z funkcją dokonywania płatności tzw. metodą Checkout. Choć Facebook wspomina o małym biznesie to widać, że same funkcjonalności tworzone są z myślą o znacznie większych firmach, stąd m.in. integracja z popularnymi CMSami e-commerce, takimi, jak: Shopify, BigCommerce, WooCommerce.

Priorytet Instagram 2021 = Instagram Shops & Reels

Niedawno na łamach CMO Insider pisałem o serwisie Instagram, który dodał Instagram Shops do ekranu głównego, a przy okazji rzucił wyzwanie TikTok za sprawą dalszego rozwoju funkcji Reels. Nieprzypadkowo właśnie Facebook podjął tę kontrowersyjnie odbieraną decyzję. W ten sposób użytkownicy będą mogli odkrywać nowe marki, które reklamują się w jednym z najbardziej popularnych serwisów społecznościowych na świecie. Dodając do tego funkcję jak Live Shopping, czy Shoppable Posts sam serwis staje się idealną platformą reklamową z perspektywy marek, ale także zakupową z punktu widzenia konsumenta.

TikTok kopiuje Instagram rozpoczynając partnerstwo z Shopify

Twórcy TikTok dostrzegając aktywność swojej konkurencji doszli do wniosku, że czas również rzucić wyzwanie globalnym Marketplace i połączyć swoje siły rozpoczynając partnerstwo z Shopify. Sama współpraca ma zaowocować nowymi funkcjonalnościami, które pozwalają na jeszcze łatwiejsze dokonywanie zakupów zwłaszcza przez generację Z. Pierwsze nowe funkcje Social Commerce dostępne są dla sprzedawców na rynku U.S.

Europa to kolejny punkt podboju dla Social Commerce

Skąd pomysł na wybór U.S. jako pilotażowego rynku dla Social Commerce? Nie jest to przypadkowe, media społecznościowe doskonale zdają sobie sprawę z popularności swoich usług wśród generacji Z i Y, jak również ich podatności na nowe rozwiązania, idealnie pasujące do potrzeb. Wystarczy tylko spojrzeć na najnowsze dane opublikowane przez Statista w U.S., według, którego już blisko 50% użytkowników internetu w wieku 18-34 lat korzystało z rozwiązań Social Commerce. Dodatkowo, 27% użytkowników jest zainteresowana zakupami z wykorzystaniem sieci społecznościowych. Jak widać, potencjał na rynku amerykańskim jest ogromny, wyniki Statista mówią o danych jeszcze sprzed oficjalnego startu nowych rozwiązań zakupowych kanałów: Facebook, Instagram czy też TikTok. Social Shopping nie jest już tylko trendem w U.S., jest rozwiązaniem znanym przez ponad 3/4 internautów. Europa to kolejny punkt podboju dla Social Commerce. Kwestią czasu jest wprowadzenie oficjalnie takich usług, jak Facebook, Instagram Checkout, które rozwijane są właśnie na rynku amerykańskim. Nie wspominając, że już teraz marki mogą tworzyć własne sklepy w Europie i korzystać z funkcji, formatów zwiększających konwersję na Facebook, Instagram z drobną, lecz istotną różnicą. Ścieżka zakupowa konsumenta zostanie przerwana i w momencie dokonywania opcji „Checkout” zostanie on przekierowany do zewnętrznej witryny sklepu internetowego.

Nie przegap momentu na dołączenie do Social Commerce

Simon Sinek, znany amerykański autor, m.in. książki „Start with Why” podkreśla istotność Prawa Dyfuzji oraz tego jak ważne jest, aby nie przespać odpowiedniego momentu tworząc innowacje, która podbija serca konsumentów. Według prawa dyfuzji istnieje 5 grup ludzi, którzy wpływają na adaptację nowych rozwiązań i technologii tzw. innowatorzy (ang. innovators), wcześni naśladowcy (ang. early adopters). Kluczowe w przypadku sukcesu nowych innowacji jest osiągniecie tzw. punktu zwrotnego, czyli momentu, w którym z rozwiązań korzysta około 15-18% populacji. Dzisiaj myśląc o Social Commerce jesteśmy znacznie dalej, oznacza to, że tworząc strategię e-commerce kluczowe jest wzięcie pod uwagę nowej formy zakupu oferowanego w sieciach społecznościowych.

Wykorzystanie porównania do modelu dyfuzji obrazuje doskonale jak istotne jest, aby nie przespać momentu, kiedy dane rozwiązanie staje się standardem rynkowym i zmienia reguły gry, wybranej sfery życia. Wiele marek może sugerować się obecnie tym, że przy braku jednolitych doświadczeń użytkowych oferowanych w social mediach, nie ma sensu już teraz przygotowywać się pod europejski podbój Social Commerce. Nie raz zdarza mi się tłumaczyć właśnie błąd takiego rozumowania, obrazując, że dołączając zbyt późno firmy prześpią największy boom na nową formę zakupów internetowych.

W Publicis Commerce już teraz oferujemy kompletny framework, który pozwala na zachowanie spójności komunikacji marki wraz z nowymi doświadczeniami Social Commerce. Wszystko z myślą o kluczowych elementach dla konsumenta podczas jego ścieżki zakupowej.

Jak przygotować się już dzisiaj na nadchodzący nowy trend eCommerce?

  1. Social media oferują gamę rozwiązań skupiających się wokół zwiększenia konwersji. Przeanalizuj jak twoja firma może wykorzystać je w codziennej komunikacji na platformach takich jak: Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger, Pinterest czy też TikTok.
  2. Już dziś przygotuj własną strategię Social Commerce, aby nie przespać potencjału wynikającego z rozwiązań dopasowanych dla generacji Y i Z.
  3. Obserwuj i wykorzystaj wiedzę oraz doświadczenie marek, które podbijają serca użytkowników Social Shopping.

____________________________

Źródła:

Zdjęcia: Facebook, Instagram, TikTok

Dane: Statista