Konsument

Wielkanoc Polaków: Kto zyskał? Kto stracił?

Nielsen opublikował ciekawe wyniki zmian zachowań zakupowych Polaków w okresie przedwielkanocnym. Każda z tych cyfr to interesująca dana o tym, jak zmieniają się zachowania zakupowe w Polsce:

Po pierwsze – wartość koszyka zakupowego zmniejszyła się o jedną dziesiątą, czyli… generalnie wszyscy stracili. Oczywiście kupujemy mniej (co jest obserwowane także w ruchu na kartach płatniczych), warto jednak pamiętać o niezwykle dynamicznie rosnącej kategorii zakupów spożywczych przez internet a także o tym, że niektórzy o dziwo się temu spadkowi nie poddają*.

Z kategorii rosnących – jajka i kiełbasa nie dziwią, wszak to podstawowe produkty wielkanocne i nikt z nich rezygnować w „nowych czasach” nie zamierzał. Bardzo interesującym wynikiem jest jednak wzrost sprzedaży farb do włosów. W czasach, gdy zakłady fryzjerskie są zamknięte to jeden z niewielu domowych sposobów na „zrobienie się na bóstwo”. Warto zwrócić uwagę, że Biedronka sprytnie dostrzegła tę niezaspokojoną potrzebę, oferując maszynki do strzyżenia włosów w obniżonej cenie**.

Z kategorii spadkowych – no cóż, wzrost cen masła obserwowany jest już od dawna i zapewne to właśnie doprowadziło do takiego a nie innego wyniku. Interesujące, że majonez – składnik wielkanocnego „must-have’u”, czyli sałatki jarzynowej – także zanotował spadek sprzedaży. Może kupiliśmy go więcej wcześniej? A może po prostu śniadania wielkanocne w naszych domach były mniej okazałe, bo nie przyjmowaliśmy gości? Dostępne dane wskazują, że ruch samochodowy był znacznie mniejszy niż rok wcześniej***. Bardzo interesujący jest jednak fakt tak drastycznego ograniczenia sprzedaży zajączków wielkanocnych. To zapewne produkt impulsowy, a ograniczenie zakupów w sklepach stacjonarnych wpłynęło na mniejszy popyt. Ważniejsze wydaje się jednak to, że znów – tak uniwersalny prezent („zajączek od zajączka”) był kupowany dzieciom odwiedzanym przez dziadków i wujków, którzy tym razem w znacznym stopniu podporządkowali się zaleceniom rządu.

Źródła:

*https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/koronawirus-wplywa-na-rynek-online-sklepy-notuja-wieksze-obroty/30g4gsx

** https://party.pl/newsy/niedroga-maszynka-do-strzyzenia-wlosow-w-biedronce-od-kiedy-bedzie-dostepna-126591-r1/

*** https://lovekrakow.pl/aktualnosci/w-wielkanoc-zostalismy-w-domach_35321.html