Konsument

Wakacje AD 2020. Jak Polacy planują spędzić wakacje?

Stopniowe wyciszanie się pandemii w Europie oraz pierwsze sygnały znoszenia ograniczeń w lotach i przekraczaniu granic spowodowały, że Polacy zaczęli intensywnie planować zbliżające się wakacje. Plany te różnią się jednak znacząco od lat poprzednich.

Wyniki wyszukiwania w Google pokazują, że wzrasta zainteresowanie wszystkimi portalami rezerwacyjnymi, ale jednocześnie najsilniej rośnie Slowhop – dotychczas niszowa platforma do rezerwacji butikowych wakacji w stylu slow. Co ciekawe, osiąga on porównywalny poziom zapytań w wyszukiwarce, jak takie masowe portale, jak Airbnb czy travelist.
Warto też zerknąć jakiego typu miejsc szukają w tym roku Polacy. Zarówno w zapytaniach w Google jak i na Slowhop wyraźnie wzrosło zainteresowanie domkami wolnostojącymi. W przypadku hoteli wciąż jeszcze nie widać odbicia, a agroturystyki, pensjonaty i campingi są na podobnym poziomie jak rok temu.

Z perspektywy lokalizacji mocno spadły miejsca, gdzie spodziewamy się dużej koncentracji turystów (np. Kraków, Zakopane), a regiony postrzegane jako odosobnienie: Mazury, Bieszczady – mocno wzrosły.

Portal Slowhop wykonał badanie na 400 użytkownikach, aby sprawdzić czy i jak zmieniły się ich preferencje odnośnie typu lokalizacji:

  • Dotychczas najbardziej popularne samodzielne wyjazdy zagraniczne spadły o połowę;
  • Najbardziej popularne w tym roku będą klimatyczne domki na wynajem (+47%), a tuż obok, klimatyczne pensjonaty (+32%);
  • Największy spadek dla all-inclusive za granicą – aż czterokrotnie mniej takich podróży w tym roku;
  • Citi-break’i za granicą i wyjazdy do hoteli w Polsce z dwukrotnie mniejszym zainteresowaniem;
  • Dwukrotny wzrost zainteresowania podróżami vanem i campingami.

Wyraźnie szukamy spokoju, odosobnienia, przyrody. Jest to istotna zmiana dotychczasowych preferencji, które nie powinny umknąć wszystkim marketerom. Zarówno tym, którzy szukają sposobów na dotarcie do konsumentów podczas wakacji, jak również tych, którzy chcą „wakacyjną” komunikację wpleść do swoich działań marketingowych. Jak widać, w tym roku najważniejszy jest spokój.

Źródło: Google Trend, dane własne Slowhop