Biznes

Usługi fitness. Branża fitness przechodzi przyspieszoną digitalizację

Według Pulsu Biznesu, w Polsce jest 2,5 tysiąca klubów fitness.

Wszystkie musiały zamknąć się w połowie marca po ogłoszeniu przez rząd ograniczeń w funkcjonowaniu firm i przemieszczaniu się ludzi. Nie oznacza to, że kluby opuściły swoich klientów – jak wiele innych obszarów, aktywność fizyczna przenosi się online.

Kluby Holmes Place prowadzą transmisje treningów na swoim fan page’u i facebookowej grupie zamkniętej. Grafik jest ułożony na cały tydzień, instruktorki i instruktorzy pokazują ćwiczenia na żywo ze swoich mieszkań. Liczba wyświetleń transmisji waha się od 1,5 do 3,5 tysiąca. Na fp dostępne są również krótkie video lub grafiki prezentujące pojedyncze ćwiczenia.

Nieco inną strategię przyjął operator programu MultiSport. Oprócz kilku video dostępnych na fan page, MS oferuje abonentom treningi online na swojej stronie. Dodatkowo, daje możliwość wspierania klubów współpracujących – użytkownicy mogą wygenerować kod i wymienić go na dostęp do treningu online na stronie podmiotów uczestniczących w programie, m.in. klubów fitness, szkół tańca, szkół sztuk walki. To jeden ze sposobów monetyzacji aktywności fizycznej w sieci.

W Stanach Zjednoczonych fitness również przeniósł się online. Treningi dostępne są na płatnych platformach, ale w częściej trenerzy i kluby wykorzystują media społecznościowe, m.in. Instagrama. W tym przypadku sposobem na monetyzację jest odpłatne wpuszczanie do grupy Close friends na IG. Rośnie też popularność fitnessowych aplikacji mobilnych – we Włoszech liczba pobrań takich aplikacji wrosła pod koniec marca o ponad 100%, w porównaniu do średniej ze stycznia i lutego.

Jak będzie wyglądał fitness świat po zniesieniu ograniczeń? Prawdopodobnie wrócimy do treningów na siłowniach, ale będą na nich obowiązywały bardziej rygorystyczne zasady higieny. Azjatyckie siłownie ograniczają liczbę osób, które mogą brać udział w zajęciach i wprowadzają obowiązkową dezynfekcję przed oraz po ćwiczeniach. Dane Publicis Groupe z Chin pokazują, że w tygodniach po największym kryzysie zainteresowanie tematami sportowymi rośnie – połowa badanych deklaruje, że sport jest tym na czym się skupią w najbliższej przyszłości, a fitness, sport, siłownia są częstymi tematami rozmów w mediach społecznościowych (aktywność jest bardziej popularna niż sportowa moda).

Źródło: Puls Biznesu, Holmes Place, MultiSport, analizy Publicis Groupe