Konsument

Tylko spokój nas uratuje… Otaczający świat może nas przytłaczać. Pandemia jeszcze wzmocniła to zagrożenie

Jednym z możliwych sposobów radzenia sobie z przytłaczającym światem jest medytacja, czyli skupienie się przez krótki czas na sobie, swoim oddechu, próba nawiązania dobrej relacji z samą sobą. Od kilku lat obserwujemy biznesowy rozwój tego obszaru – na rynku pojawiło się sporo usług, które pomagają zadbać o emocje i kondycję psychiczną, i są dostępne dla wszystkich.

Aplikacje pomagające w medytacji są najpopularniejszymi w kategorii dbania o siebie (self-care), a ich przychody w 2019 wzrosły o 52% w porównaniu do roku wcześniejszego. Ostatnie miesiące (pandemia i związane z nią obciążenia, również emocjonalne) zwiększyły jeszcze ich popularność.
AppAnnie (firma zajmująca się analizą rynku aplikacji mobilnych) podaje, że pod koniec marca tego roku liczba pobrań aplikacji mindfulness wyniosła ponad 750 000, i było to o 25% więcej niż przeciętnie w tygodniach styczniowych i lutowych. Użytkownicy aplikacji na telefonach z Androidem spędzili z takimi aplikacjami o 85% czasu więcej niż zwykle. Może to być związane również z faktem, że największe aplikacje jak Calm, Headspace, Breethe, Simple Habbit udostępniały swoje zasoby za darmo dla pracowników medycznych, nauczycieli, bezrobotnych czy innych grup, które przez pandemię mogły być bardziej dotknięte.

O wzroście znaczenia trendu świadczy również to, że liderzy tego rynku wychodzą ze swoimi usługami poza platformy z aplikacjami. HBO Max ogłosiło niedawno, że chce pomóc swoim użytkownikom relaksować się, i nawiązało współpracę z twórcami aplikacji Calm (lider kategorii). Wspólnie stworzą serial oparty na popularnej w aplikacji serii Sleep Stories – w półgodzinnych odcinkach hipnotyzujące obrazy połączone z treściami opowiadanymi przez Mahershala Ali, Idrisa Elbę, Oscara Isaaca, Nicole Kidman, Zoë Kravitz, Lucy Liu, Cillian Murphy i Keanu Reevesa będą pomagały widzom osiągnąć spokój.

Kilka dni temu Snapchat przedstawił efekty współpracy z Headspace (vice lider kategorii) – w aplikacji społecznościowej pojawi się Headspace Mini, czyli krótkie treści, które mogą pomóc młodym użytkownikom radzić sobie ze stresem, lękami, trudnymi emocjonalnie sytuacjami. Oprócz dostosowanych grafik czy naklejek, użytkownicy dostają również kilka ćwiczeń medytacyjnych, które mogą wykonywać sami lub z przyjaciółmi.

Wymagające czasy powodują, że trzeba znajdować nowe sposoby dostosowywania się. Wydaje się, że patrzenie na siebie samych jako na istoty, które składają się nie tylko z ciała, ale również z emocji będzie rosło w siłę. Widać też, że dostrzegają to również media i marki, i zaczynają eksplorować ten obszar jako kolejny, w którym można budować doświadczenia dla swoich konsumentów i użytkowników.

Źródła:
https://techcrunch.com/2020/01/30/top-10-meditation-apps-pulled-in-195m-in-2019-up-52-from-2018/
https://www.hollywoodreporter.com/live-feed/calm-app-become-hbo-max-series-1303446
https://www.wsj.com/articles/breathe-relax-check-in-on-friends-headspace-comes-to-snapchat-11595276332