Pierwszego czerwca Nielsen przeprowadził pierwszy etap zmian panelu TV, polegający na dodaniu 540 gospodarstw do badania (obecnie jest ich 2 540), co przekłada się na 6895 osób (w wieku 4+ jest 6704).
Nielsen celuje w zwiększenie panelu do 3500 gospodarstw, a data zakończenia rozwoju panelu uzależniona jest od pandemii – ze względu na nią zaprzestano bowiem procesu rekrutacji do badania.
Po pierwszych dwóch tygodniach można pokusić się o pierwsze wnioski i obserwacje, sprawdzając przy tym czy rzeczywistość pokrywa się z prognozami, czy rzeczywiście, na tej zmianie straciły „duże”, a zyskały te mniejsze? Jak zmieniła się oglądalność poszczególnych stacji? Kto zyskał, a kto stracił w porównaniu do mniejszej próby? A w końcu, jak zmienia się sama „kondycja” medium?
Po pierwsze, podejrzenia, że powiększony panel „odbierze” udziały dużym stacjom znajdują potwierdzenie w wynikach. Udziały straciła solidarnie cała „wielka czwórka” – w grupie komercyjnej 16-49 największy regres zanotowała TVP2, a najmniejszy TVP1. Zyskały za to „tematyki”, ale na tę chwilę te większe, np. Polsat News czy TTV. W analizie, wzięliśmy pod uwagę tylko te kanały, które mają m.in. 1% udziałów rynkowych:
Patrząc na sytuację wszystkich kanałów telewizyjnych w telemetrii (a jest ich ponad 120) widać, że dotychczas więcej stacji na zmianie zyskało, zaś zysk w postaci zwiększonego udziału w oglądalnościach jest stosunkowo duży, bo przekraczający 50% wyników notowanych w tygodniach poprzedzających zmianę. To potwierdza to, że „oglądalność” przeszła z dużych na mniejsze kanały, doważając ich pozycję. Zwraca jednak uwagę to, że dla blisko 1/3 rynku nowy panel nie oznacza większych zmian w ich wynikach:
Oczywiście analizując te dane należy mieć na uwadze to, że porównujemy drugą połowę maja z tygodniami, w których mieliśmy do czynienia z przedłużonym weekendem. Mimo to, wydaje się, że zmiany są spowodowane przede wszystkim panelem, w mniejszym zaś stopniu sezonowością rynku telewizyjnego.
Wszystkie dane pochodzą z AGB NMR. Analizowany okres: 18.05 do 14.06. Grupa celowa Wszyscy 16-49 lat. Zmienna: Share of Viewing.