Biznes

Pandemia a planeta. Zrównoważony rozwój biznesu staje się znowu popularnym tematem

Na początku maja w Wall Street Journal ukazał się artykuł wskazujący, że pandemia Covid-19 może skutkować ofiarą w jeszcze jednym obszarze – w zobowiązaniach firm do prowadzenia bardziej zrównoważonego rozwoju. Duże perturbacje biznesowe (nie wspominając o zdrowotnych), związane ze światowym lock-downem miały spowodować ograniczenie inwestycji w bardziej etyczne i przyjazne środowisku rozwiązania lub nawet całkowicie je wstrzymać.

Na szczęście czarny scenariusz nie do końca się sprawdził i wiele organizacji podtrzymuje zobowiązania przyjęte wcześniej lub nawet ogłasza nowe. Kilka dni temu Unilever zadeklarował, że pandemia nie spowolni firmy w walce o lepszą planetę i przedstawił nowe działania, m.in. inwestycję 1 miliarda EURO w nowy Fundusz Klimatyczno-Przyrodniczy, dążenie do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2039, przeorganizowanie łańcucha dostaw do 2023 w taki sposób, by nie powodował wylesiania. Starbucks przy otwieraniu swoich kawiarni po lock-downie rozszerza menu o produkty pochodzenia roślinnego, współpracując przy tym z popularnymi startupami, zastępującymi białko odzwierzęce białkiem tworzonym właśnie z roślin – Beyond Meat (w Chinach i Kanadzie) i Impossible (w US). Miesiąc temu nową inicjatywę ogłosiło również Zalando – od 2023 wszystkie marki obecne na platformie będą musiały działać zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, określonymi przez Sustainable Apparel Coalition. Zalando jest pierwszą platformą sprzedażową, która wprowadziła takie zasady.

Dbanie o środowisko to kierunek, który podejmują nie tylko globalne marki. Już 1 lipca startuje wyzwanie #NiechZyjePlaneta, przygotowane przez Onet, czyli największy polski portal informacyjny. Jego twórcy chcą zachęcić Polaków do zmiany nawyków w codziennym życiu. Powrót do tematu zrównoważonego rozwoju (tworzenie nowych inicjatyw lub komunikowanie kontynuowanych aktywności) ma szansę być dobrze odbierany przez konsumentów. Wszyscy potrzebujemy dobrych wiadomości w tym roku.

Źródła: https://www.wsj.com/articles/sustainability-was-corporate-americas-buzzword-this-crisis-changes-that-11588352181
https://noizz.pl/fashion/zalando-wprowadza-wymog-stosowania-sie-do-zasad-zrownowazonego-rozwoju/e0fslbf
https://niechzyjeplaneta.onet.pl/