Konsument

Nowe realia życia towarzyskiego. Fenomen i kontrowersje związane ze spektakularnym sukcesem aplikacji Houseparty

Ponad 50 milionów pobrań Houseparty w ciągu ostatniego miesiąca, miejsce numer jeden w rankingach aplikacji społecznościowych w 82 krajach – to tylko dwie z wielu statystyk świadczących o spektakularnym sukcesie aplikacji do spotkań wirtualnych, które pozostają obecnie jedyną alternatywą dla realizowanego tradycyjnymi środkami życia towarzyskiego wielu konsumentów. Wzrost popularności tej konkretnie aplikacji, zważywszy na wiele istniejących alternatyw (takich jak choćby obecny w niemalże każdym telefonie Messenger czy Skype) może być zaskoczeniem, ale warto zauważyć, że za tym produktem stoi Epic Games, które w swoim portfolio ma takie pozycje jak choćby Fortnite.

Według danych Houseparty, użytkownicy korzystają z aplikacji najczęściej dłużej niż 60 minut w jednej sesji, średni czas użytkowania w trakcie pandemii wynosił nawet >80 minut. To, czym się wyróżnia to fakt, że jest zaprojektowana z myślą o spotkaniach czysto towarzyskich i kojarzy się z czasem wolnym: oferuje wiele gier i funkcji, które nie istnieją w konkurencyjnych, używanych głównie przez pracowników korporacji do wideokonferencji programów, jak Zoom czy Google Hangouts. Zazwyczaj trafia też do nieco młodszej grupy docelowej; jest zintegrowana ze Snapchatem, bazuje na intuicyjnej nawigacji gestem (podobnie jak TikTok czy właśnie Snapchat), co może stanowić wyzwanie dla starszych użytkowników. Przeciętnie, użytkownicy Houseparty przez aplikację kontaktują się z 23 osobami, dodatkowo – ponad połowa czasu spędzonego w aplikacji to czas spędzony na grach.

Co ciekawe, aplikacja istnieje już ponad 4 lata i dopiero teraz doczekała się tak gwałtowanych wzrostów. Na fali sukcesu aplikacji nie oszczędzono też krytyki. Duża grupa użytkowników Twittera informowała o shackowaniu aplikacji i oskarżała ją o brak odpowiedniego zabezpieczenia danych; przez co użytkownicy mieliby tracić konta na Spotify i Netflixie, na których używali tych samych haseł. Houseparty szybko zaprzeczyło tym doniesieniom, oferując na Twitterze milion dolarów każdemu, kto udowodni luki w bezpieczeństwie aplikacji lub przekaże informację o źródle tych pogłosek.

Źródła:
https://techcrunch.com/2020/04/15/houseparty-reports-50m-sign-ups-in-past-month-amid-covid-19-lockdowns/
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-15/houseparty-vies-with-zoom-to-be-homebound-chatters-app-of-choice
https://screenrant.com/what-are-the-houseparty-app-games/
https://adage.com/article/digital/houseparty-vies-zoom-be-app-choice-homebound-chatters/2250251