Branża muzyczna była jedną z tych, w którą początkowo pandemia uderzyła najdotkliwiej. Odwołane zostały festiwale, mniejsze i większe trasy koncertowe, spotkania z artystami, czy premiery albumów. Drastycznie spadła sprzedaż płyt, a spadki dotyczyły też serwisów streamingowych. Branża zamarła – z powodu koronawirusa sam tylko brytyjski rynek muzyczny stracił około 14 milionów funtów. Na szczęście przemysł muzyczny od zawsze opierał się na kreatywnych pomysłach, efektem czego czas pozbawiony koncertów i festiwali, przyniósł kilka ciekawych projektów:
Koncert w grze – czyli Travis Scott z projektem „Astronomical”, którego premiera odbyła się w niezwykłym miejscu, a mianowicie w grze Fortnite. Koncert z premierowym wykonaniem singla „The Scotts”, podczas premiery obejrzało ponad 12,3 mln graczy, a ogólnie zobaczyło go 28 mln osób podczas pięciu wyświetleń. Materiał z eventu zamieszczony na serwisie YouTube od kwietnia wyświetlony został ponad 100 mln razy. Takiej liczby słuchaczy artysta nie zgromadziłby przecież na żadnym festiwalu.
Patrząc na polski rynek, tutaj też możemy wymienić kilka inspirujących casów.
Żywiec, który co roku jeździł po Polsce z trasą Męskiego Grania, w tym roku zaproponował fanom domową wersję wydarzenia. Tak powstał cykl koncertów na żywo, które każdy z nas mógł oglądać w domowym zaciszu. Wydarzenia transmitowane były na profilach społecznościowych Męskiego Grania oraz kanałach grupy Onet. Do inicjatywy zaproszono m.in. takich artystów jak Sorry Boys, Daria Zawiałow czy Bass Astral x Igo i to właśnie koncert tych ostatnich okazał się niekwestionowanym hitem: na żywo w szczytowym momencie oglądało go 120 tys. osób, a w ciągu doby zanotował 1 mln odtworzeń.
Tego lata festiwale wyglądały trochę inaczej. A to za sprawą marki Lech, która postawiła sobie za punkt honoru, aby muzycznie lato 2020 nie było stracone. I tak wspólnie z ekipą Alkopoligamii powołała do życia projekt Lech Music Festiwale Inaczej. Projekt, w ramach którego kultowi polscy artyści wzięli na warsztat letnie klasyki polskiego hip-hopu, poddając je własnej, zaskakującej interpretacji.
Alternatywę dla koncertów zaproponowała również marka Puma tworząc teleturniej RapGame, w którym udział wzięli znani polscy raperzy, odpowiadając na pytania zadawane przez muzyka Piotra Roguckiego. W ramach projektu powstały trzy odcinki teleturnieju opublikowane na kanałach marki. Format estetyką nawiązuję do schyłku lat 90. i przenosi nas wstecz, przywracając wspomnienia o początkach ery internetu.
https://www.facebook.com/1966926366873586/videos/749039635644828/
Choć specjaliści prognozują, że na duże koncerty czy festiwale pójdziemy dopiero jesienią 2021 (a to i tak dość optymistyczne wizje) to powyższe casy dają nadzieję, że pandemia może mieć jednak swoje jasne strony i motywować nas do kreatywności.
A po kreatywne, muzyczne pomysły zapraszamy do kontaktu z zespołem muzycznego X-Teamu: ewelina.nowakowska@liquidthread.com