Branża muzyczna była jedną z tych, w którą początkowo pandemia uderzyła najdotkliwiej. Odwołane zostały festiwale, mniejsze i większe trasy koncertowe, spotkania z artystami, czy premiery albumów. Drastycznie spadła sprzedaż płyt, a spadki dotyczyły też serwisów streamingowych. Branża zamarła – z powodu koronawirusa sam tylko brytyjski rynek muzyczny stracił około 14 milionów funtów. Na szczęście przemysł muzyczny od zawsze opierał się na kreatywnych pomysłach, efektem czego czas pozbawiony koncertów i festiwali, przyniósł kilka ciekawych projektów:
Koncert w grze – czyli Travis Scott z projektem „Astronomical”, którego premiera odbyła się w niezwykłym miejscu, a mianowicie w grze Fortnite. Koncert z premierowym wykonaniem singla „The Scotts”, podczas premiery obejrzało ponad 12,3 mln graczy, a ogólnie zobaczyło go 28 mln osób podczas pięciu wyświetleń. Materiał z eventu zamieszczony na serwisie YouTube od kwietnia wyświetlony został ponad 100 mln razy. Takiej liczby słuchaczy artysta nie zgromadziłby przecież na żadnym festiwalu.
![](https://cmoinsider.pl/wp-content/uploads/2020/11/1-1-1024x576.jpg)
Patrząc na polski rynek, tutaj też możemy wymienić kilka inspirujących casów.
Żywiec, który co roku jeździł po Polsce z trasą Męskiego Grania, w tym roku zaproponował fanom domową wersję wydarzenia. Tak powstał cykl koncertów na żywo, które każdy z nas mógł oglądać w domowym zaciszu. Wydarzenia transmitowane były na profilach społecznościowych Męskiego Grania oraz kanałach grupy Onet. Do inicjatywy zaproszono m.in. takich artystów jak Sorry Boys, Daria Zawiałow czy Bass Astral x Igo i to właśnie koncert tych ostatnich okazał się niekwestionowanym hitem: na żywo w szczytowym momencie oglądało go 120 tys. osób, a w ciągu doby zanotował 1 mln odtworzeń.
![](https://cmoinsider.pl/wp-content/uploads/2020/11/3-1.png)
Tego lata festiwale wyglądały trochę inaczej. A to za sprawą marki Lech, która postawiła sobie za punkt honoru, aby muzycznie lato 2020 nie było stracone. I tak wspólnie z ekipą Alkopoligamii powołała do życia projekt Lech Music Festiwale Inaczej. Projekt, w ramach którego kultowi polscy artyści wzięli na warsztat letnie klasyki polskiego hip-hopu, poddając je własnej, zaskakującej interpretacji.
![](https://cmoinsider.pl/wp-content/uploads/2020/11/5-1-1024x615.jpg)
Alternatywę dla koncertów zaproponowała również marka Puma tworząc teleturniej RapGame, w którym udział wzięli znani polscy raperzy, odpowiadając na pytania zadawane przez muzyka Piotra Roguckiego. W ramach projektu powstały trzy odcinki teleturnieju opublikowane na kanałach marki. Format estetyką nawiązuję do schyłku lat 90. i przenosi nas wstecz, przywracając wspomnienia o początkach ery internetu.
https://www.facebook.com/1966926366873586/videos/749039635644828/
![](https://cmoinsider.pl/wp-content/uploads/2020/11/6.jpg)
Choć specjaliści prognozują, że na duże koncerty czy festiwale pójdziemy dopiero jesienią 2021 (a to i tak dość optymistyczne wizje) to powyższe casy dają nadzieję, że pandemia może mieć jednak swoje jasne strony i motywować nas do kreatywności.
A po kreatywne, muzyczne pomysły zapraszamy do kontaktu z zespołem muzycznego X-Teamu: ewelina.nowakowska@liquidthread.com