Marketing i Komunikacja

#hot16challenge2. Jak polski rap (i nie tylko) przejął YouTube w walce z COVID19

Co w ogóle oznacza hot16? Sam termin odwołuje się do tzw. „szesnastek” tyle wersów najczęściej ma zwrotka w utworze hiphopowym, a „hot” bo musi być ogień. Jest to druga edycja hot16challenge, którą otworzył 28 kwietnia pomysłodawca poprzedniej edycji, pochodzący z Warszawy – raper Solar. Celem tej edycji jest zbiórka na polską służbę zdrowia, w dobie walki z COVID-19 czy jak to określają organizatorzy za pomocą slangu – beefem z koronawirusem.
https://www.siepomaga.pl/hot16challenge

Mechanizm całej akcji jest bardzo prosty i roznosi się „wirusowo”. Solar jako pierwszy nominował osoby, które również musza nagrać swój kawałek. Mają na to tylko 72h i sami również nominują kolejnych. Na ten moment, akcja ma już ponad 100 MLN odsłon na Youtube. Na większości miejsc w karcie „na czasie” znajdują się utwory nagrane na hot16challnege. Pokazuje to rozmach i popularność tej akcji, na poniższej stronie przygotowanej przez Rap Genius Polska, można znaleźć garść statystyk i drzewko nominacji, które zdaje się nie kończyć. W okresie akcji, która jeszcze się nie skończyła hot16 to najbardziej popularne hashatgi na YT (źródło: InfluTool). Na ten moment akcja przekroczyła zakładany próg, zebrano już ponad 1,3 mln złotych, a kwota cały czas rośnie.
https://hot16challenge.network

Część raperów nominowała osoby spoza środowiska hiphopowego, niektórzy również sami bez nominacji postanowili dorzucić swoje wersy do całej akcji. W tym momencie w akcji oprócz raperów wzięli udział aktorzy, politycy, dziennikarze, a nawet profesorowie prawa (Tata Maty nominowany przez Borixona…)

To jednak nie wszystko, ponieważ również marki postanowiły dołączyć do akcji i oprócz wsparcia finansowego możemy np. odsłuchać materiał przygotowany przez jednego z pracowników działu marketingu X-Kom, który w imieniu firmy nominował do „zabawy”: Komputer Świat, Techland, Michała Pola, ESL oraz Netflixa. Tiger również postanowił pomóc, a swoje hot16 „pokazał” w formie tekstowej – tak więc nie trzeba mieć w firmie rapera żeby przyłączyć się do akcji.

Dla marek jest to więc świetna okazja na podpięcie się pod ten trend i wsparcie szczytnego celu, ale również sposób dotarcia do grupy, która stanowi duży potencjał biznesowy, a niekoniecznie da się do nich dotrzeć „klasycznymi” kanałami marketingowymi. Sama akcja również przechodzi do mainstreamu, więc ma szanse na przebicie się do szerokich mas. A co będzie jeżeli do akcji przyłączą się nominowani Kanye West czy Snoop Dogg, kto wie – może hot16challenge2 rozniesie się globalnie?