Wybory prezydenckie do Kongresu w Stanach Zjednoczonych to nie tylko duże wydarzenie polityczne w tamtym kraju, ale również zmiany i nowe usługi wprowadzane przez gigantów technologicznych, którzy mają już sporą świadomość roli, którą mogą odgrywać w procesach demokratycznych. Co jakiś czas widzimy próby uregulowania możliwości publikowania nieprawdziwych informacji (Twitter w ostatnich miesiącach mocno postawił na ich oznaczanie), usuwanie kont i grup rozsiewających fake-newsy, czy ograniczanie możliwości reklamowania się przez polityków. Od wielu lat słychać też, oprócz różnego rodzaju kontrowersji, wezwania by firmy technologiczne wykorzystały mądre głowy i ich olbrzymie możliwości do stworzenia rozwiązań, które ułatwią Amerykańskiemu społeczeństwu branie udziału w głosowaniach podczas wyborów. Musimy pamiętać, że system wyborczy w Stanach Zjednoczonych jest zdecydowanie bardziej złożony i skomplikowany od tego, który znamy z naszego kraju czy innych krajów europejskich. W połowie sierpnia Facebook ogłosił start inicjatywy, która może w znaczny sposób ułatwić wszystkim zagłosowanie na początku listopada.
Dzięki Voting Information Center działającemu na Facebooku i Instagramie, Amerykanie będą mogli sprawdzić czy są już zarejestrowani jako uprawnieni do głosowania, a jeżeli okaże się, że jeszcze nie ma ich na liście, w łatwy sposób będą mogli przejść na stronę odpowiedniego organu administracyjnego w swoim stanie lub innej organizacji, która zajmuje się rejestracją i tam wypełnić odpowiednie formularze. W ramach tej mikroplatformy będzie można również sprawdzać, jak wygląda bieżąca sytuacja z możliwością głosowania korespondencyjnego w danym stanie – kto jest uprawniony, jakie są terminy – i w razie potrzeby złożyć wniosek o przesłanie pakietu wyborczego. Ponieważ wybory odbywają się (będzie to dotyczyć prawdopodobnie również samego głosowania) z pandemią w tle, ich regulacje mogą zmieniać się całkiem dynamicznie. Facebook wprowadził również Voting Alerts, przez które władze stanowe i lokalne organy wyborcze będą mogły wysyłać do swoich obywateli ważne aktualizacje informacji o bieżącej sytuacji. Ambicją firmy jest, by dzięki tym ułatwieniom i przybliżeniu obywatelom wszystkich niezbędnych formalności, w najbliższych wyborach zarejestrowało się dodatkowe 4 miliony wyborców.
Oprócz spraw dotyczących samego udziału w głosowaniu, Facebook stawia również na pomoc w dostępie do rzetelnych i sprawdzonych informacji. Sekcja Facts About Voting zawiera ważne artykuły dotyczące tematów stricte wyborczych, ma przekazywać fakty i przygotowywać ludzi do skuteczniejszego wykrywania dezinformacji – nie tylko na Facebooku czy innych social mediach, ale we wszystkich treściach znajdowanych w internecie. Warto dodać, że oprócz przygotowania ułatwień dla wyborców do rejestrowania się, zapewnienia dostępu do sprawdzonych informacji, aby mogli być na bieżąco z tym, co dzieje się w temacie wyborów w ich stanie, Facebook stara się pomóc władzom lokalnym w samym przeprowadzeniu wyborów na początku listopada. Pandemia i zagrożenia z nią związane spowodowały, że brakuje chętnych do pracy w komisjach wyborczych. W Voting Information Center znajdują się komunikaty zachęcające ludzi do zgłaszania się do pracy przy organizacji i przeprowadzeniu głosowania. Dodatkowo, każdy ze stanów dostał darmowe kredyty na prowadzenie kampanii rekrutującej pracowników wyborczych na Facebooku.
Zestaw narzędzi stworzony przez Facebooka wydaje się być jednym z najbardziej zaawansowanych rozwiązań wspierających procesy demokratyczne i przybliżanie ich obywatelom. Widać daleko posuniętą współpracę z władzami stanowymi, lokalnymi organami i (bezpartyjnymi) organizacjami wyborczymi. To dobry krok w stronę bycia nie tylko miejscem, w którym możemy porozmawiać ze znajomymi, komentować zdjęcia kotków i dzieci, dyskutować zażarcie na polityczne tematy, ale bycia również odpowiedzialnym członkiem społeczności wspierającym ją w ważnym momencie.
Źródło: https://about.fb.com/news/2020/08/launching-voting-information-center/
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53795876?fbclid=IwAR1S8f9y0A5EiEnjtJq47WI5ww5C3suE8wt3sK3mewZJgNAwm2CYXMdnax0
https://www.forbes.com/sites/isabeltogoh/2020/08/13/facebook-faces-new-flashpoint-with-trump-over-campaign-to-push-voting-by-mail/#57a30ebf4ab0
https://www.nytimes.com/2020/08/13/us/politics/facebook-election-hub-vote-by-mail.html?fbclid=IwAR2MQ2nhI9zA-vF1RadWLtGNRf3pJw2qY2rJsJzcXKGQ4_nKmPr0lDhxDac