Restrykcje sanitarne, które pojawiły w związku z pandemią, mają swoje implikacje nie tylko w naszym życiu codziennym (ile razy zdarzyło się Wam zapomnieć z domu maseczki przed wyjściem do sklepu?), ale wpłynęły również wyraźnie na ugruntowane od lat zwyczaje zakupowe. Jedną z branż, która szczególnie to odczuła są kosmetyki. Po otwarciu drogerii, dla branży beauty jasne stało się na przykład, że o testowaniu „produktów przy półce” należy szybko zapomnieć i poszukać atrakcyjnych substytutów. W sukurs producentom przyszły nowe technologie, które błyskawicznie zaczęły zastępować niedostępne już doświadczenia sklepowe w procesie doboru kosmetyków oraz pomogły w edukacji konsumentów na temat tego, jak zwiększyć zadowolenie z użytkowania produktów. Poniżej zebraliśmy kilka przykładów rozwiązań, które w ostatnim czasie pomogły branży beauty odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

TESTOWANIE PRODUKTÓW:
Kluczowy etap na ścieżce zakupowej kosmetyków kolorowych oraz luksusowych – Jak dobrać kolor? Czy to do mnie pasuje? Czy ten drogi produkt sprawdzi się?
Drogerie Sephora, Douglas i Superpharm już na początku pandemii wycofały testery ze swoich sklepów w obawie przed przenoszeniem się koronawirusa wśród klientów. Spadki sprzedaży w drogeriach stacjonarnych były częściowo kompensowane wzrostami w kanale ecommerce, ale nadal wyzwaniem pozostaje testowanie produktów w wirtualnym świecie oraz budowanie doświadczeń konsumenckich jak w drogerii. W czasie niedostępności testerów, ale również możliwości rozmowy z konsultantkami w aptekach Vichy uruchomiło program dermokonsultacji z ekspertem w postaci promocji live’ów na Instagramie. Coraz większą popularnością zaczęły się cieszyć aplikacje mobilne wykorzystujące rozwiązania AI/AR do robienia makijażu przez użytkowników.

UŻYTKOWANIE:
W dobie lockdownu i zamkniętych salonów fryzjerskich konsumentki stanęły przed wyzwaniem samodzielnego farbowania włosów w domu. Oprócz ryzyka związanego z niewłaściwym doborem koloru pojawiło się także pytanie – czy potrafię ufarbować włosy, aby efekt był zbliżony do tego z salonu fryzjerskiego?
Aby pomóc konsumentkom zmniejszyć stres związany z samodzielnym farbowaniem włosów L’Oreal Paris wprowadził usługę online, która umożliwia użytkowniczkom konsultację tekstową lub video 24/7 z ekspertami od koloryzacji włosów.

NOWY MERCHANDISING:
Regularne wizyty konsumentów w drogeriach stacjonarnych były przed pandemią naturalną okazją do zapoznawania się z nowościami, szerokim portfolio produktów oraz możliwością doboru wariantu produktu do indywidualnych potrzeb użytkownika (np. odcień podkładu do tonu skóry). W „nowej rzeczywistości” obserwujemy wirtualizację szerokiej oferty producentów kosmetyków. Givenchy stworzył wizualizacje make up dla postaci Animal Crossing od Nintendo (wielość kombinacji kolorystycznych dla różnych tonów skóry).

Dior otworzył wirtualny butik urody 3D, który wyglądem przypomina ten na Polach Elizejskich w Paryżu. Użytkownicy jak w „realu”, mogą spacerować po sklepie, dotykać produktów, czytać informacje o nich oraz dokonywać zakupu.

DFS, która jest siecią sklepów wolnocłowych na lotniskach, w dobie spadającego ruchu turystycznego zorganizowała godzinne wydarzenie na WeChat z prezentacją oferty kosmetyków luksusowych (efekty: dzienny rekord sprzedaży Sieci).
Z kolei Pinterest chcąc sprostać oczekiwaniom producentów kosmetyków usprawnia funkcje wyszukiwania pinów i filtrowania contentu po tonie skóry i kolorze włosów.