1. Jakie zmiany zapoczątkowała praca zdalna
Raport firmy Box, zajmującej się oprogramowaniem ukazuje, że jedną z pierwszych „ofiar” przejścia na pracę zdalną były tradycyjne godziny pracy 9-17. Brak zajęć w szkołach i przedszkolach, wiązał się dla wielu z nas z koniecznością żonglowania czasem, co zaś wpłynęło na wywłaszczenie się najgorętszych biurowych godzin na rzecz wzrostu aktywności poza godzinami pracy o 20% (wykres). Innym smutnym efektem była masowa rezygnacja z przerw obiadowych, na rzecz „dojadania” przy komputerze podczas kolejnego spotkania na teamsach czy skajpie. Badanie to było robione na początku europejskiego lock-downu – najnowsze dane wskazują, że duży odsetek ludzi pracę z domu… polubił. Najnowsza edycja badania Forbes donosi, że 2/3 pracowników ocenia pracę zdalną lepiej, niż na początku lock downu.
2. Wracać czy nie wracać ?
…to jest pytanie, które najprawdopodobniej zaprząta głowy wielu z zarządzających zespołami.
Z jednej strony mamy nasz „rynek testowy”, czyli Chiny i gremialny powrót na stanowiska ponad miliona pracowników w 10 000 spółek oraz zapewnienie Apple o powrocie do biur już w czerwcu. Z drugiej, oświadczenia Twittera, Zoom czy Box o pracy zdalnej do końca roku i planach modyfikacji przestarzałego i kosztownego modelu pracy biurowej. Które rozwiązanie jest lepsze, okaże się zapewne w nadchodzących miesiącach, niemniej w obu przypadkach szefowie spółek wieszczą nieodwracalną ewolucję pracy biurowej. Na czym będzie ona polegała?
3. Nowe zasady w nowym biurowym świecie
Po pierwsze – w niepamięć odchodzą słowa takie jak „open space”. Chińskie firmy, sprowadzające pracowników do biur, modyfikują przestrzeń biurową tak, by jak najbardziej unikać kontaktu pracowników (niektóre chińskie firmy wprowadziły absolutny zakaz pogaduszek w aneksach kuchennych, co u nas podejrzewam skończyło by się strajkiem).
Po drugie – wsparcie technologiczne w walce o czystość powietrza i powierzchni, których używamy w biurze. Z pomocą przychodzą takie rozwiązania, jak oczyszczacze i lampy antybakteryjne oraz regularne mierzenie temperatury pracowników.
Po trzecie – i najważniejsze – jest to wypracowanie nowej filozofii zdalnego zarządzania pracą i zespołem. Brak bezpośredniej – codziennej interakcji, będzie wymagał od menedżerów okazywania wysokiego stopnia zaufania do swojego zespołu, oraz nowych w tym zakresie kompetencji.
Żródło: https://blog.box.com/work-unleashed-where-when-and-how-we-work-changing