Marketing i Komunikacja

Media edukacyjne. Edukacja zdalna „wymusiła” powołanie do życia nowego rodzaju medium – medium edukacyjnego

Edukacja zdalna to wyzwanie nie tylko dla nauczycieli, ale także uczniów i rodziców. Badania Centrum Cyfrowego pokazują, z jakimi problemami borykają się wszystkie strony zaangażowane w proces. Poza kwestią braków sprzętowych, czy czasochłonnością procesu, nauczyciele którzy brali udział w badaniu, zwracają także uwagę na to, jak sytuacja izolacji negatywnie wpływa na dzieci. Znalazły się one w zupełnie nowej sytuacji, poddane są ogromnemu stresowi, tęsknią za kolegami, codzienną rutyną.

Aby wesprzeć uczniów, zwłaszcza klas maturalnych, grupa TVN przygotowała program „Korki.tv”. Emitowany jest on na antenie Metro, dostępny również na Player.pl.  Materiały dla uczniów opracowywane są zgodnie z obowiązującą podstawą programową oraz wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jednak tym, co wyróżnia Kroki.tv od innych propozycji tego typu, jest dobór nauczycieli do tego projektu. To ludzie z pasją, którzy w domowych warunkach przygotowują swoje materiały z powtórką przed maturą. Wśród nauczycieli znajdują się polonistka Katarzyna Włodkowska czy anglistka Ewa Drobek. Obie panie należą do grupy Superbelfrzy, która organizuje w sieci różne inicjatywy edukacyjne. Matematyką, w interesujący sposób, zajmuje się Krzysztof Chojecki, który prowadzi vloga „Szalony matematyk”, na którym różne zagadnienia tłumaczy na przykładzie wyników klubu piłkarskiego. Jego innowacyjne metody nauczania były doceniane i nagradzane. Dzięki temu, że nauczyciele prowadzący Korki.tv doskonale znają swoich odbiorców, potrafią dopasować do nich treści i przekazywać najbardziej skompilowane pojęcia w przystępny i interesujący sposób.

W kontekście edukacji online, stacja BBC poszła jeszcze krok dalej. Bitesize Daily to rozbudowana platforma z lekcjami dla dzieci, ale także ze wskazówkami dla rodziców, dla których to również wyzwanie. Na stronie znajdują się porady, jak radzić sobie z nauczaniem w domu, jak organizować czas nauki.

Do swojego projektu BBC zrekrutowała ponad 200 nauczycieli, którzy prowadzą lekcje codziennie, ale, aby jeszcze bardziej urozmaicić materiały i zachęcić dzieci do nauki, w przygotowanie materiałów zaangażowani zostali również celebryci, np. Liam Payne – były członek zespołu One Direction i Mabel – 24-letnia piosenkarka, bardzo popularna wśród młodzieży uczą muzyki i czytania, piłkarz Sergio Aguero uczy hiszpańskiego, geografii – sir David Attenborough, a matematyki ekonomista i były minister edukacji Ed Balls. Bitesize Daily to świetny przykład, jak ważne przy tworzeniu contentu jest określenie i zrozumienie grupy docelowej, w tym wypadku zarówno uczniów jak i ich rodziców.