Konsument

Ciekawostki z Kraju Środka. O pełniejszych koszykach, czyli jak zmieniają się nawyki zakupowe konsumentów w Chinach

McKinsey przeanalizował dane dostarczone przez MIYA – wiodącego w Chinach dostawcy płatności mobilnych – pochodzące z 31 tysięcy sklepów i ponad 500 milionów transakcji, dokonanych przez ponad 100 milionów osób, ze 150 miast, łącznie z Wuhan i prowincją Hubei. Porównano transakcje z okresu przed pandemią, w jej trakcie, oraz z dni, które można zaliczyć do czasu „po” i na tej podstawie wysunięto kilka wniosków – które na pewnym poziomie ogólności, mogą mieć zastosowanie i do innych krajów, wkraczających w rzeczywistość popandemiczną.

  1. Zakupy offline powoli wracają do poziomu sprzed lockdownu – podczas peaku spadły do 39%, by stopniowo odrobić do poziomu ok 79% pierwotnej konsumpcji. Peak zachorowań oznaczał wzrost dla hipermarketów, convenience store (CS) i aptek. Hipermarkety wróciły już do normalnego poziomu. Traffic w sklepach oczywiście spadł, ale zwiększyła się wartość koszyka i pozostaje na wysokim poziomie, np. w CS peak +120%, po peaku +49%.
  2. Najbardziej zyskały kategorie „zdrowe” tj. warzywa i owoce, ponieważ w przeciwieństwie do np. dań gotowych, ich zwiększona konsumpcja się wciąż utrzymuje, pozostając na poziomie o ok. 1/3 większym niż w czasach „przed” – te kategorie wpisały się w nowe nawyki żywieniowe, związane z innym sposobem przygotowywania żywności.
  3. Chińscy konsumenci w czasie lockdownu chętniej niż zwykle próbowali nowych rzeczy np. sklepów i marek. 45% wypróbowało nowe marki, bo były łatwiej dostępne, 37% – z uwagi na kwestie bezpieczeństwa, a 32% – ze względu na cenę lub lepszą jakość. Szacuje się, że 20% pozostanie przy tych nowych wyborach na dłużej.

Żródło: https://www.mckinsey.com/featured-insights/asia-pacific/how-chinese-consumers-are-changing-shopping-habits-in-response-to-covid-19