Konsument

„Zmierzch gotówki”, czyli jak pandemia wpłynęła na nasze zachowania związane z płatnościami

Pandemia jest katalizatorem wielu procesów, które bez jej udziału „działy się” i tak, ale tempo zmian zachodziło stosunkowo powoli. Takim przykładem mogą być płatności gotówkowe, które pomimo dynamicznego rozwoju nowoczesnych metod, są nadal istotnym elementem obiegu pieniężnego w Polsce. Wg badania zrealizowanego na zlecenie Santander Consumer Bank, aż 47% badanych podczas pandemii ograniczyło używanie gotówki. Z kolei 38% zaczęło częściej używać karty płatniczej, również m.in. podczas płacenia za zakupy w sklepach stacjonarnych. Widać więc wyraźnie, że pandemia dodatkowo „zachęciła” Polaków do zmiany nawyków płatniczych. Posiłkując się analizą opracowaną przez PayPal można wyróżnić trzy czynniki, które stoją za obecnie widocznymi zmianami oraz tymi, które dopiero nadejdą:

EROZJA GOTÓWKI jako środka płatniczego, co do którego istnieją obawy natury higienicznej. Co prawda, wg wszelkich raportów, trudno zarazić się koronawirusem w ten sposób, niemniej jednak problem istnieje, a jego rozwiązanie, czyli zminimalizowanie płatności gotówkowych może mieć znaczenie dla samych sklepów, którym odpada logistyka czy np. potrzeba dezynfekcji bilonu czy banknotów. Nie dziwi więc to, że wiele z nich wprost zachęca i sugeruje np. płatności kartą.

GRUPA RYZYKA, czyli w dużej mierze seniorzy, zmieniają swoje nawyki płatnicze i zakupowe nie z wygody, a z obawy o zdrowie. Dawny „bastion” gotówki może być szczególnie zagrożony koronawirusem, co z kolei przekłada się na ich dużą otwartość na wyeliminowanie wszelkich źródeł potencjalnego ryzyka. Nawet tak marginalnych jak gotówka. W ten sposób traci ona znaczenie dla tych, wśród których do niedawna zdawała się niepodzielnie dominować „na zawsze”.

E-COMMERCE, wydaje się być to oczywiste, ale – wzrost znaczenia zakupów online sprawia, że maleje znaczenie gotówki. Szczególnie, że zdecydowana większość kupujących w ten sposób, wybiera internetowe metody płatności.

ODDZIELENIE KUPOWANIA I PŁACENIA, wraz ze wzrostem popularności e-commerce’u i rozwojem szybkich i wygodnych metod płatności takich jak np. Blik czy Visa Checkout, widać coraz wyraźniejsze oddzielenie procesu szukania i nabywania danego produktu (który trwa długo) od samej płatności, która dzieje się natychmiast i których wygoda, stawia coraz wyższy „benchmark” tradycyjnym formom płatności gotówkowych.

Źródło: https://www.warc.com/SubscriberContent/article/warc-exclusive/five-pandemic-trends-that-will-shape-the-future-of-digital-payments/132996

https://alebank.pl/jak-epidemia-koronawirusa-zmienia-nawyki-platnicze-polakow/