Deloitte podzielił się najnowszymi wynikami „Global State of the Consumer Tracker” – swojego cyklicznego badania, które przeprowadzane jest co dwa tygodnie. Pod lupę firma wzięła konsumentów w 18 krajach – w tym mieszkańców Polski. Raport z badania obejmuje nastroje względem koronawirusa oraz zachowania konsumenckie.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
56% Polaków obawia się o własne zdrowie i bezpieczeństwo, a niemal ¾ z nas (71%) niepokoi się o zdrowie bliskich. Chociaż wskaźniki w tym zakresie spadły o 1 punkt procentowy, to wciąż utrzymują się na wysokim poziomie.
Powoli odchodzimy od kupowania na zapas, ale rozglądamy się za okazjami
O 3 punkty procentowe spadła liczba Polaków, wybierających kupowanie produktów na zapas. Na ten moment deklaruje to 38% respondentów. Jeżeli natomiast trafi się okazja i cena towaru będzie atrakcyjna – ponad połowa (51%) zdecyduje się kupić taki produkt, mimo iż wcześniej nie miała takiego zamiaru. Zamiłowanie do okazji maleje wraz z wiekiem. 38% osób 55+ to łowcy okazji, podczas gdy w grupie wiekowej 18-34 wynik wyniósł 63%.
Chętniej wybieramy to, co lokalne
Wraz z wiekiem maleje także chęć kupowania produktów od lokalnych dostawców. 60% osób w wieku 18-34 deklaruje, że w przyszłości planuje kupować więcej produktów pochodzących z lokalnych źródeł, nawet jeśli będą one nieco droższe, a w starszej grupie: 55+, ten wskaźnik wynosi 46%. Rozpatrując natomiast ogólne podejście do lokalnych wyrobów, wskaźnik ten wynosi 52% i utrzymuje się na stabilnym poziomie względem poprzedniego badania.
Wolimy robić zakupy artykułów spożywczych w sklepach stacjonarnych
Pomimo szerokich możliwości, jaki daje e-commerce, zaledwie 4% deklaruje, że zakupów spożywczych dokona online, a aż 82% chętniej zrobi je w sklepie stacjonarnym. W stosunku do poprzedniego badania, wskaźnik ten wzrósł o 3 punkty procentowe. Wzrosło także nasze poczucie bezpieczeństwa podczas stacjonarnych zakupów – z 45% do 54% – ale maleje wraz z wiekiem. Na zakupy w sklepie stacjonarnym w najbliższych 4 tygodniach zdecyduje się aż 88% osób w grupie wiekowej 55+, podczas gdy w młodszej grupie 18-34 zadeklarowało to 73% respondentów.
Dokonując e-zakupów, najczęściej decydujemy się na zakup książek
Alkohol i zakupy spożywcze to artykuły, na które najrzadziej zdecydowalibyśmy się zakupić przez Internet. Największa grupa respondentów w sieci w następnych 4 tygodniach kupiłaby książki (54%), podczas gdy stacjonarnie zdecydowałoby się na to 21% respondentów. 43% respondentów zdecyduje się także na zakup elektroniki w sieci, podczas gdy zakup tego typu towarów stacjonarnie rozważa 27% osób.
Podchodząc do kwestii zakupowych, warto w swojej komunikacji i praktykach postawić na zadbanie o poczucie bezpieczeństwa klienta w sklepie. Konsumenci częściej mogą zwracać uwagę na to, czy personel nosi maseczki oraz czy zachowane są zasady dystansu podczas zakupów. To także dobra okazja na skoncentrowaniu się na promowaniu sprzętu elektronicznego w marketingu internetowym – zwłaszcza, że zbliża się nowy rok szkolny.