Marketing i Komunikacja

Spada oglądalność stacji TOP4, a rosną udziały czołowych anten spoza „wielkiej czwórki”

Średni czas spędzony z telewizją linearną wzrósł jesienią zgodnie z sezonowością ramówkową, jednak w tym roku silniej niż w 2019. W trzecim kwartale ATV dla całej telewizji był niższy od analogicznego okresu 2019 roku o średnio 4% w grupie 4+ (wyniósł 3h 46min) i o 7% w grupie komercyjnej (2h 43min). Od października zaczął jednak przewyższać zeszłoroczny o (odpowiednio) 5% i 4%, by na początku grudnia zbliżyć się do poziomu z 2019 roku, ale nadal jest to o ok. 5 minut więcej czasu spędzonego przed telewizorem wśród wszystkich widzów.

Odpływ widowni z głównych stacji wzmocnił w tym roku wiosenny lockdown (zamrożenie produkcji ramówkowych, bardzo duży wzrost konsumpcji serwisów VOD z Netflixem na czele), ale jak wiemy to trend długoterminowy, trwający już od kilku lat.

Największe spadki ATV w TOP4 miały miejsce w 3 kwartale tego roku i były silniejsze niż dynamika sprzed roku (w prównaniu do 2018).

Inwestycje w konkurencyjny programming kanałów tematycznych oraz zwiększone w tym roku zainteresowanie stacjami informacyjnymi umacniają ich pozycję, rozszerzając powoli pojęcie „głównych anten”. Wzrost ATV obserwujemy głównie w grupach 40+, ponieważ najmłodsza część dorosłej widowni poświęca coraz mniej czasu na oglądalnie również i tych stacji.

Największe udziały w drugim półroczu 2020 roku w grupie komercyjnej zanotowały TVN (9,5%) i Polsat (9,4%), jednak oba ze spadkiem w porównaniu z drugim półroczem 2019 roku. Liderem jeśli chodzi o wzrost udziałów rok do roku jest Polsat News (138% vs. 2019), TVN24 (46%) oraz TVN7 (34%). Jak widać wszystkie główne stacje tracą widzów w przeciwieństwie do rosnących kanałów tematycznych.

Największą widownię mijającego półrocza zgromadził transmitowany w TVP1 finał przeniesionej na koniec sierpnia piłkarskiej Ligi Mistrzów (średnio ponad 2 mln widzów w grupie 16-49 z rekordowym udziałem 39,2% w tym czasie). Głód sportowych emocji po odwołaniu Euro 2020 oraz Igrzysk Olimpijskich widać w TOP programach, wśród których są mecze Reprezentacji Polski w Lidze Narodów, mecz towarzyski z Ukrainą oraz mistrzostwa w skokach narciarskich (wszystkie transmisje w TVP1).

TOP20 programów w okresie 01.07-13.12.2020

Źródło: Nielsen