Biznes

Small Business. Marki przyłączają się do pomocy „małym biznesom”, które ucierpiały najbardziej w wyniku lockdown’u

W wyniku restrykcji wprowadzanych przez Państwa na całym świecie w walce z pandemią Covid-19, ciepią najbardziej „małe biznesy”.

Wedle wyników Barometru EFL [1] za Q1 2020 9 na 10 polskich firm uważa, że pandemia będzie miała negatywny wpływ na ich biznes. Najbardziej pesymistyczni są właściciele mikrofirm, którzy w 71% uważają Covid-19 za bardzo wysokie zagrożenie dla ich biznesu. Potwierdzają to dane – na koniec marca 50 tys. firm złożyło wniosek o zawieszenie działalności gospodarczej, czyli ok. 2 razy więcej niż w poprzednich miesiącach. Najbardziej ucierpiał sektor usług, handlu, branża turystyczna [2].

Nie dziwi więc fakt, pojawienia się na fali „rozkwitu społeczeństwa obywatelskiego” spontanicznych oddolnych akcji wspierających lokalne sklepy i biznesy. Wystarczy wspomnieć spektakularny sukces ocalenia warszawskiego sklepu ogrodniczego „U Jadzi”, który zaczął się od 1 posta na Facebooku, a o którym informowały media w całym kraju.

Źródło:
[1] https://strefabiznesu.pl/im-wieksza-firma-tym-mniejsze-w-niej-obawy-o-skutki-koronawirusa-dla-biznesu-najbardziej-bezbronne-sa-mikrofirmy/ar/c3-14903687
[2] https://www.wnp.pl/finanse/pie-najbardziej-pandemia-uderzyla-w-uslugi-i-mikrofirmy,385908.html

Media również angażują się w pomoc

Radio Kolor ruszyło z akcją #WspieramyMałyBiznes i lokalnym firmom oferuje darmowe reklamy na antenie [3]. Podobne inicjatywy oferują giganci branży digital Facebook oraz Google (vouchery na reklamy w ich ekosystemie), jak i AmEx, który w USA pomaga reklamować się w obecnych czasach w ramach programu Shop Small. Inną formą działań CSR, związanych z pomocą małym firmom, są granty oferowane przez marki (Visa, Amazon, Facebook) [5] lub bezpłatny odbiór niewykorzystanych produktów (w przypadku Grupy Żywiec nieotwartych kegów z piwem z pubów i restauracji) [6].

Pomoc „małym biznesom” nie jest nowością w działaniach CSR różnych firm (Orange, akcja Small Business Saturday zainicjowana przez AmEx), ale w obliczu pandemii Covid-19, może stać się pomysłem na działania odpowiedzialne społecznie dla wielu różnych branż (np. finansowej, spożywczej, kosmetycznej).

Źródło:
[3] https://radiokolor.pl/onoffair/on/218/wspierammalybiznes-z-radiem-kolor?fbclid=IwAR1sGdOgRnzHEhnfJoHz9_0p-2_yXlpskA0tcKug8U1HuZYXl7XjFDSKZg0
[4] https://www.americanexpress.com/us/small-business/shop-small/
[5]https://www.facebook.com/business/boost/grants; https://techcrunch.com/2020/03/10/amazon-creates-5m-relief-fund-to-aid-small-businesses-in-seattle-impacted-by-coronavirus-outbreak/; https://usa.visa.com/about-visa/newsroom/press-releases.releaseId.17066.html
[6] https://www.portalspozywczy.pl/alkohole-uzywki/wiadomosci/grupa-zywiec-wspiera-puby-restauracje-i-bary-ktore-serwowaly-piwo,183048.html