W związku z wchodzącymi w życie zmianami regulacyjnymi w szczególności wynikającymi z Aktu o Rynkach Cyfrowych (DMA), Google (wraz z 5 innymi dużymi podmiotami) zostało objęte szeregiem obowiązków będących konsekwencją nowych przepisów.
W następstwie tego Google wprowadza i będzie wprowadzał w najbliższym czasie wiele zmian w swoich produktach, aby sprostać wymogom regulacyjnym. Jedną ze zmian, która została w ostatnim czasie wprowadzona, jest aktualizacja funkcjonalności Google Consent Mode. Pozwoli ona Google przechowywać statusy zgód użytkowników w swoich systemach i tym samym sprostać jednemu z ciążących na nim obowiązków.
Wraz z początkiem marca 2024 r. i wejściem w życie DMA, wdrożenie Consent Mode v2 (w nowej wersji) będzie wymagane w celu zachowania możliwości retargetingowych w narzędziach Google. Jest to jednocześnie zaostrzenie egzekwowania przez Google ich polityki dotyczącej zgód użytkownika UE. Reklamodawcy będą musieli przestrzegać tej polityki, aby korzystać z funkcji personalizacji w Google Analytics 4, Google Ads, Search Ads 360, Campaign Manager, Display&Video360. Dodatkowo w 2024 r. brak wdrożonego Google Consent Mode v2 może skutkować również ograniczeniami w pomiarze, w tym śledzenia konwersji oraz budowaniu atrybucji w narzędziach Google.
Jest to bardzo istotna zmiana, Google Consent Mode było do tej pory funkcjonalnością opcjonalną, z początkiem marca 2024 stanie się obowiązkową dla wszystkich chcących w efektywny sposób korzystać z Google Marketing Platforms (wymóg ten dotyczy każdego, kto ma użytkowników w EOG, niezależnie od tego, czy reklamodawca ma siedzibę w EOG). Wszyscy Reklamodawcy chcący korzystać z remarketingu (audienców, list odbiorców, etc.) z użyciem narzędzi Google (Google Analytics 4, Google Ads, Search Ads 360, Campaign Manager, Display&Video360), powinni wdrożyć Google Consent Mode v2, aby udostępniać Google sygnały zgody.
Co DMA w praktyce oznacza dla reklamodawców korzystających z platform analitycznych i marketingowych Google?
Ponieważ jest to stosunkowo nowa aktualizacja, jej wpływ będziemy uważnie monitorować w miarę pojawiania się nowych informacji, jednak na ten moment wiemy, że:
- Reklamodawcy będą potrzebować systemu do zarządzania zgodami (w postaci własnej implementacji lub wybranej platformy Consent Management Platform (CMP) np. OneTrust, Cookiebot itp.), który będzie prawidłowo zintegrowana z ich witryną
- Reklamodawcy będą musieli wdrożyć rozwiązanie Google Consent Mode v2 (ci którzy mają obecnie wdrożony Google Consent Mode zaktualizować go do nowej wersji)
- Dla reklamodawców korzystających nadal z płatnej wersji Google Analytics Universal rekomendowane jest przejście na Google Analytics 4 do 6 marca 2024, gdyż po tej dacie spora część funkcjonalności zostanie wyłączona (https://support.google.com/analytics/answer/11583528)
- Google wprowadził zmiany w obszarze niektórych API m.in. związanych z importem danych do platform reklamowych Google (np. Customer Match, Enhanced Conversions, Import konwersji offline) -> więcej szczegółów na ten temat pojawić się ma pod koniec bieżącego roku.
Pomimo faktu, że początek marca 2024r. jest datą wejścia w życie zmian wynikających z aktualizacji Google Consent Mode, rekomendowane jest podjęcie działań związanych z wdrożeniem/aktualizacją rozwiązania najpóźniej do końca stycznia 2024r. Pozwoli to na płynne zbudowanie audience’ów/list retargetingowych w oparciu o nowe wymogi, zminimalizowanie gwałtownych spadków ich liczebności oraz liczby raportowanych konwersji.
Możliwe wsparcie ze strony Publicis Groupe (YOTTA):
- Analiza obecnej sytuacji Klienta i określenie niezbędnych kroków
- Audyt istniejącej implementacji oraz poprawności obecnej konfiguracji (audyt dotyczy technicznej implementacji zarówno w obszarze systemu zarządzania zgodami, jak i Google Consent Mode).
- Techniczna implementacja CMP wybranego przez Klienta, według jego wytycznych.
- Wdrożenie Google Consent Mode v2
- Aktualizacja już wdrożonego Google Consent Mode do wersji v2.
Wszelkie wyceny przygotowywane będą indywidualnie w zależności od zakresu wymaganego wsparcia i poziomu obecnych implementacji.
Uwaga: Yotta, jako podmiot niewyspecjalizowany w tej dziedzinie, nie udziela porad prawnych oraz wsparcia w zakresie określenia zgodności z regulacjami prawnymi. Wszelkie kwestie prawne powinny być potwierdzone z osobami odpowiedzialnymi za ten obszar po stronie Klienta. Dotyczy to m.in. poziomu wdrożenia Google Consent Mode, wytycznych jak zgody użytkownika powinny wpływać na przekazywane dane.
Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.