Marketing i Komunikacja

Podsumowanie roku 2020

Rok 2020 zapisał się w pamięci jako rok pełen kryzysów i ciągłych zmian. O najważniejszych wydarzeniach i trendach w 2020 roku, a także o prognozach na 2021 rok w mediach, reklamie i marketingu mówią Jakub Bugieda, Senior Communications Planner oraz Magdalena Prucnal, Junior Communications Planner z agencji mediowej Spark Foundry.

Wydarzenie roku

Niewątpliwie wydarzeniem roku, które wpłynęło na wszystkie sektory gospodarki i ludzi na całym globie jest pandemia COVID-19, jednocześnie stając się głównym tematem mediów.

Z kolei ze zmian mediowych kluczowych dla rynku telewizyjnego była zmiana panelu telemetrycznego Nielsena. 1 czerwca powiększyli panel o 540 gospodarstw (obecnie razem 2 540), zaś do końca 2020 chcą osiągnąć pułap 3 500 gospodarstw.

Ponadto, w połowie lipca Telewizja Polsat po uzyskaniu zgodny Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przejęła Grupę Interia od Bauer Media Group. Grupa Polsat dokonała strategicznej inwestycji dotyczącej świadczeń w Internecie na rozwijającym się rynku online.

Sukces roku

Z kolei sukcesem w czasach pandemii okazały się aplikacje do wideokonferencji, które w błyskawicznym tempie zyskały na wzroście użytkowników. Wśród nich najwyższą popularność zdobyły aplikacje: Microsoft Teams, który raportuje do 115 milionów aktywnych użytkowników dziennie, a pół roku temu było ich ok. 75 milionów. Zoom z 10 milinów użytkowników w grudniu 2019 r. teraz przekracza liczbę 300 milionów. Google od stycznia zaobserwował 30-krotny wzrost i obecnie w Meet codziennie uczestniczy pond 100 milionów użytkowników, jak podaje „The Verge”. 

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku

Magdalena Prucnal, Junior Communications Planner

Ogromny kryzys wizerunkowy w 2020 roku zaliczyła blogerka modowa Jessica Mercedes. W grudniu 2018 roku założyła własną markę odzieżową Veclaim, która w szaleńczym tempie zdobyła dużą popularność. Jednak w 2020 roku zetknęła się z ogniem krytyki, po tym jak wyszło na jaw, że jej odzież nie jest produkowana w 100% w Polsce, mimo takiej deklaracji z jej strony. Duża część klientów poczuła się oszukana, gdy odkryto, że T-shirty pochodzą od firmy Fruit of The Loom, która szyje swoje ubrania w wielu krajach, ale na tej lisice nie znajduje się Polska. Oliwy do ognia dodało oświadczenie w social mediach samej blogerki, które zostało odebrane jako nieumiejętne przyznawanie się do błędu.

Do rozczarowania roku zakwalifikować można również markę Apart i jej ostatnią świąteczną kampanię. Reklama w bardzo szybkim tempie zaczęła bić rekordy popularności w Internecie. Niestety, nie jako oryginalna reklama brandu, ale jako jej parodia wykonana przez Klub Komediowy. Reklama Apartu pokazała piękno i przepych w bardzo pompatyczny i nienaturalny sposób, co nie umknęło uwadze odbiorców. Można uznać, że marka nie zauważyła, że otaczający nas świat się mocno zmienił, a co za tym idzie podejście konsumentów.

Kolejnym rozczarowaniem branży mediowej wskazać można nieudolne łączenie emocjonujących postów dotyczących ważnych spraw społecznych jak np. Strajk Kobiet z product placementem i zachęceniem do kupna, co mieliśmy okazję zaobserwować w ostatnich tygodniach – przykładowo post Klaudii El Dursi czy Fitbadurki. Takie działanie jest dalekie od dzisiejszych standardów, w których użytkownicy są bardzo świadomi problemów obecnego świata i poszukują prawdy, transparentności oraz oczekują od marek czegoś więcej niż samego kodu rabatowego.

Premiera, nowość roku

Premiera Facebook Dating w Polsce! Aplikacja ma ułatwić znalezienie miłości lub poznanie nowych osób. Facebook pokazuje nam osoby, które są do nas dopasowane bazując na postach, stronach i wydarzeniach, które lubimy. Dzięki temu algorytmy powinny być dokładniejsze.

Modivo – sklep internetowy otworzył pierwszy sklep stacjonarny w Warszawie. Marka jest częścią e-obuwie, dlatego sklep stacjonarny został stworzony w takim samym koncepcie. W sklepie znajdują się tablety do składania zamówień i przeglądania oferty. Do tego wszędzie na powierzchni sklepu wraz z manekinami umieszczone są ekrany multimedialne, a klienci mają możliwość zamawiania odzieży bezpośrednio z przymierzalni.

Serwis / kampania / projekt roku

Kampanią roku, ale tak naprawdę konsekwentnie i dobrze prowadzonym projektem, jest „Żabka – Mały Wielki Sklep”. Działania zostały zauważone i docenione przez jury konkursu Effie Awards 2020 poprzez przyznanie złota w kategorii Long term marketing excellence. Co więcej, Żabka zdobyła również prestiżowe Grand Prix tego konkursu tym samym stając się wzorem świetnie prowadzonego biznesu.

Trend roku

Jakub Bugieda, Senior Communications Planner

Wzrost działań z zakresu CSR. Marki coraz chętniej wypowiadają się i działają w tematach ważnych społecznie. Począwszy od działań mBanku, Kubota czy Green Caffe Nero wpierających Strajk Kobiet, a także pomoc dla medyków i szpitali w czasie pandemii okazaną przez m.in. Blik w akcji „Zastrzyk wsparcia” czy przekazanie kwoty 4,5 miliona przez sieć sklepów Żabka. Coraz więcej marek rozumie, że konsumenci jako świadomi odbiorcy chcą wspierać firmy podzielające ich poglądy.

Innym trendem, jak wynika z raportu „2020 Pandemic and the QR Code Economy” jest korzystanie z QR kodów w komunikatorze WeChat, które wzrosło o 25,86% w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku. Od 23 stycznia do 6 maja, czyli w czasie największych zachorowań na koronawirusa, instytucje, firmy i indywidualni użytkownicy użyli kodów QR w WeChat ponad 140 miliardów razy!

W 2020 r. zauważalnie wzrosła ilość podcastów. W czasie trwającej pandemii coraz to więcej konsumentów zaczęło sięgać do podcastów w celu pogłębiania wiedzy, inspiracji czy też medytacji. Spotify zaobserwował wzrost o 300% godzin w pierwszym półroczu 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r.

Prognoza na 2021 rok

Rok 2021 bez wątpienie będzie rokiem wielkich wyzwań a co za tym idzie jednocześnie czasem pokonywania kolejnych barier.

Do lepszego zrozumienia konsumenta i mechanizmów zachodzących przy jego decyzjach zakupowych niezbędna będzie ekonomia behawioralna. To pojęcie coraz częściej pojawia się w rozmowach biznesowych i przy planowaniu komunikacji. I słusznie!

Ponadto, stworzenie lepszych doświadczeń zakupowych u klientów, nad czym już pracuje np. CCC ze swoją dostawą w 60 minut od momentu zamówienia. To wyznaczanie nowych standardów i rzucanie wyzwań całemu biznesowi.

Zapewne trendy obecne w 2020 jak wzrost użytkowników aplikacji do wideokonferencji, słuchalności podcastów czy używania kodów QR będą nadal mocno widoczne w 2021.