Dane i Technologia

Pandemia katalizatorem rozwoju telemedycyny

Koronawirus i wymóg izolacji społecznej przyczyniły się do popularyzacji rozwiązań telemedycznych, ale też do ośmielenia społeczeństwa w zakresie zdalnych metod ochrony zdrowia. Obecnie, aż 72% Polaków uważa zdalną pomoc w formie telemedycyny za najbezpieczniejszą formę kontaktu z lekarzem – podaje Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat.

Wszystko wskazuje też na to, że postawa otwartości względem narzędzi cyfrowych w różnych branżach pozostanie z nami po pandemii. Istotnym jest wobec tego nie tylko inwestować w rozwiązania zdalne w branży beauty, health and wellness, ale też otworzyć się na możliwe zaangażowanie marek z tych kategorii w nowe obszary działalności. Spersonalizowane teleporady mogą stanowić alternatywę dla czatu z farmaceutą w aptece internetowej czy sekcji kontentowych typu Q&A np. w kategorii leków OTC. Warto też zauważyć, że nisza związana z ochroną zdrowia „w dostawie do domu” rozwijała się w Polsce już od jakiegoś czasu. Wystarczy wspomnieć startup Upacjenta.pl, który umożliwia „zamówienie” pobrania krwi w domu, bez stresogennej i czasochłonnej wizyty w poradni. Automatyzacja medycyny, czyli np. rozwój aplikacji diagnostycznych, pozwalających na dopasowanie objawów do konkretnych schorzeń czy leków to także obszar, który szybko się rozwija, jednak niesie ze sobą większe ryzyko – algorytmom ufamy nadal mniej niż medykom. Potencjał jednak mają rozwiązania edukacyjne, promujące profilaktykę i zmianę nawyków na bardziej korzystne dla zdrowia, nie obciążone tak dużą odpowiedzialnością. Ostatnim istotnym wątkiem będzie korzystanie z zanonimizowanych baz big data użytkowników telemedycyny, które mogą posłużyć na wielkie próby do badań, rozwoju nowych terapii, leków czy odkryć, jeśli tylko zostaną dobrze zabezpieczone i przekazane właściwym instytucjom analitycznym. Nie można też ulec złudzeniu, że medycyna zdalna dotyczyć będzie wyłącznie młodych ludzi – nawet seniorzy decydują się teraz w alternatywie do ryzykownych wizyt w placówkach zdrowia na konsultacje telefoniczne. Nie należy zapominać o tej grupie lub zanadto umniejszać jej umiejętnościom technologicznym szczególnie, że w starzejących się społeczeństwach grupa ta jest coraz liczniejsza.

Żródła: https://www.digitalhealth.net/2020/05/government-roadmap-tele-medicine-remote-care/
https://www.wired.com/story/coronavirus-future-telemedicine/
https://www.healtheuropa.eu/telehealth-and-coronavirus-reducing-the-impact-of-the-pandemic/99433/
https://www.politykazdrowotna.com/57910,telemedycyna-wychodzi-na-prowadzenie