Dane i Technologia

Nowe media. AR – czy to nareszcie ten moment?

Rzeczywistość rozszerzona (AR, augmented reality) to technologia, która od dobrych kilku lat jest obecna na rynku. Traktowana jako ciekawostka, news mediowy, w niektórych przypadkach również fajna zabawa, która po pierwszym efekcie wow i chwilowej modzie, zostaje zapomniana lub używana jedynie przez zagorzałych wielbicieli (np. gry Ingress czy Pokeomon Go). Najczęściej wykorzystywana przez branże gamingową (m.in. kolejne klony gry Pokemon Go, jak chociażby Harry Potter: Wizards Unite), kosmetyczną (w czasie rzeczywistym, używając przedniej kamery smartfona można np. dobierać makijaż lub kolor pomadki) czy modową (możemy zobaczyć jak wybrane ubrania wyglądają na nas bez konieczności ich zakładania). To jednak nie jedyne możliwości zastosowania AR. Są branże, w których w okresie pandemii i dystansu społecznego wykorzystanie AR stało się bardziej powszechne i być może to właśnie ta sytuacja spowoduje, że technologia ta przestanie być jedynie ciekawostką, a stanie się rozwiązaniem, które na stałe zagości w naszej codzienności. Oto przykłady:

Augmented Reality (AR)

Technologia polegająca na wzbogacaniu rzeczywistego otoczenia elementami tworzonymi komputerowo, umożliwiająca jednocześnie swobodę ruchów w trzech wymiarach.
Najczęściej elementy te nakładane są w czasie rzeczywistym na obraz z kamery urządzenia mobilnego np. smartfona czy tabletu.