Konsument

O zmianach nawyków konsumenckich raz jeszcze

Zmiany nawyków zakupowych konsumentów w związku z pandemią są od wielu tygodni pod stałą obserwacją firm badawczych i analityków. W CMO Insider niemal od samego początku kryzysu zbieramy najciekawsze naszym zdaniem wnioski z raportów i badań na temat zachowań konsumentów.
 
Kupujemy więcej produktów made in Poland
Aktualna sytuacja i obawa przed kryzysem gospodarczym skłania nas do częstszego sięgania po produkty polskiego pochodzenia. Chcemy wspierać polskie biznesy, zgodnie z raportem GfK „CoronaMood” po polskie produkty sięga już 46% osób. W stosunku do kwietnia 2019 roku jest to skok o 5 punktów procentowych. Ponadto, jeśli odwołamy się do cyklicznego badania Deloitte „Global State of the Consumer Tracker”, widać w nim, że już co drugi z nas planuje zakup lokalnych produktów, nawet jeśli zapłacilibyśmy za nie więcej.

W wyborach konsumenckich liczy się dla nas także naturalność (54%), a dla 40% z nas nie bez znaczenia są zdrowe i ekologiczne produkty.

W wyborach konsumenckich liczy się dla nas także naturalność (54%), a dla 40% z nas nie bez znaczenia są zdrowe i ekologiczne produkty.

Szybciej = bezpieczniej?
Jak wynika z raportu Gfk, dla wielu z nas bezpieczeństwo podczas zakupów oznacza między innymi szybkość ich dokonywania. Odpowiedzią na to są kasy samoobsługowe. Zgodnie z badaniami UCE RESEARCH i SYNO Poland, już 66,1% ankietowanych chce, aby w sklepach pojawiło się więcej takich kas. To rozwiązanie pozwala na przyspieszenie procesu zakupowego oraz poprawienie poczucia komfortu sanitarnego podczas zakupów.

Kup online, odbierz w sklepie
To jednak nie jedyne usprawnienia, jakich oczekujemy od sklepów. Gfk podaje, że rosną oczekiwania względem darmowych i błyskawicznych dostaw produktów oraz różnorodność dostępnych metod płatności. Dodatkowo mamy do czynienia z trendem BOPIS (buy online, pick up in store), polegający na dokonywaniu zakupów przez Internet z odbiorem osobistym w sklepie stacjonarnym. Dla 54% badanych ta opcja pozwala na zaoszczędzenie kosztów związanych z dostawą do domu, a zdaniem 37% osób to rozwiązanie pozwala na szybsze dokonanie zakupów. W ten sposób najchętniej kupujemy odzież (62%), książki (56%) oraz elektronikę (55%). Na zakupy spożywcze w systemie BOPIS decyduje się 38% ankietowanych.

Źródła:
https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/w-najblizszych-tygodniach-wzrosna-nasze-wydatki.html
https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/gfk-trend-wymagajacej-konsumpcji-zaczyna-dominowac,90355.html
https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/retail-distribution/consumer-behavior-trends-state-of-the-consumer-tracker.html
https://biznes.wprost.pl/handel/10348540/sposob-na-zakupy-w-czasie-pandemii-sieci-handlowe-maja-ciekawy-pomysl.html