We wrześniu Apple udostępni oficjalną wersję nowego systemu operacyjnego na swoje urządzenia mobilne. O możliwościach jakie nowy iOS wprowadzi wiemy już sporo – pojawią się m.in. widżety na ekranie początkowym (w zmienionej formie), obraz w obrazie (będziemy mogli korzystać z aplikacji podczas rozmowy video albo oglądania video), zmiany w wiadomościach (przypięte rozmowy, możliwość oznaczania osób w rozmowie grupowej). Nowości jest naprawdę sporo, a jedna z nich budzi bardzo szerokie kontrowersje – konieczność wyrażenia przez użytkownika zgody na śledzenie przez aplikację aktywności w innych aplikacjach i na stronach internetowych. To kolejny krok Apple w dawaniu swoim użytkownikom większej kontroli nad prywatnością podczas korzystania z urządzeń.
O co chodzi? W 2012 Apple wprowadził do swojego systemu operacyjnego IDFA (Identifier for Advertisers), który jest identyfikatorem użytkownika iPhone’a (cookie, które znamy ze stron internetowych nie działa w aplikacjach mobilnych). Umożliwia on targetowanie, mierzenie efektów i optymalizację kampanii. Identyfikator zbiera też informacje o aktywności użytkownika, daje możliwości retargetingu i tworzenia np. profili look-a-like ze sporej ilości danych. Dzięki temu wydawcy, developerzy i dostawcy narzędzi reklamowych mogą wiedzieć więcej o użytkownikach niż tylko na podstawie ich aktywności w jednym miejscu, i wykorzystywać tę wiedzę przy sprzedaży reklam. Już za kilka tygodni te możliwości mogą zostać bardzo mocno ograniczone. Każda aplikacja, która będzie chciała wykorzystywać IDFA do zbierania informacji o użytkownikach iPhone’ów będzie musiała wyświetlić komunikat z prośbą o wyrażenie zgody na śledzenie.
Apple prawdopodobnie da developerom niewielkie możliwości edycji tekstu na komunikacie. Analitycy rynku szacują, że po takiej zmianie zgodę opt-in (czyli zgodę na śledzenie) wyrazi maksymalnie 50% użytkowników (a są i tacy, który prognozują 20%). Tak naprawdę, zmiana w IDFA nie jest pierwszym ograniczeniem targetowania reklam – w iOS 13 wprowadzono już możliwość Limit Ad Tracking (LAT), i uaktywniło ją podobno ok. 30% użytkowników (im zapytanie o zgodę na śledzenie może się w ogóle nie wyświetlić). Zmiany te sprawiają, że większość osób korzystających z iPhone’ów będzie poza zasięgiem targetowanej reklamy, a sama analiza szerszej aktywności na urządzeniach mobilnych będzie bardzo ograniczona lub nawet niemożliwa.
Użytkownicy zapewne docenią starania Apple’a o zapewnienie im większej prywatności i kontroli nad udostępnianiem danych. Zadowoleni nie są za to niektórzy wydawcy, deweloperzy, i na pewno zadowolony nie jest Facebook, dla którego dotychczasowy sposób działania IDFA jest niezbędny do działania Audience Network na iPhone’ach. Audience Network to możliwość wyświetlania reklamy poza samym Facebookiem i Instagramem. Gigant mediów społecznościowych już podczas ostatniego ogłaszania wyników kwartalnych ostrzegał, że zmiany ogłoszone przez Apple’a na konferencji dla deweloperów będą miały negatywny wpływ na AN, a w wydanym w zeszłym tygodniu oświadczeniu stwierdził, że przychody reklamowe wydawców korzystających z AN mogą spaść nawet o 50%. Facebook bardzo mocno opowiedział się po stronie deweloperów i wydawców podkreślając, że zmiana przychodzi w bardzo ciężkim dla wielu z nich czasie. Zapewnił też o wsparciu i szukaniu rozwiązania, które mogłoby ograniczyć ich straty. Jednocześnie zasugerował, że po zmianach związanych z IDFA utrzymywanie Audience Network na iOS może nie mieć już sensu. Należy pamiętać, że krok Apple w żaden sposób nie wpływa na możliwości reklamowe na serwisach samego Facebooka.
Jest szansa, że Apple usłyszało opinie deweloperów i weźmie pod uwagę ich niepokój – pojawiły się plotki, że iOS 14 pojawi się bez zmiany w IDFA. Jaka wersja systemu operacyjnego pojawi się już za kilka tygodniu nie wiemy, ale możemy być pewni, że Apple nie odpuści zmian w prywatności użytkowników, i nawet jeżeli nie teraz to za kilka miesięcy ograniczenia w możliwościach śledzenia aktywności na iPhone’ach się zostaną wprowadzone.
Źródła: https://www.vox.com/recode/2020/8/26/21402457/apple-facebook-advertising-tracking-ios14
https://www.wsj.com/articles/facebook-says-apples-new-iphone-update-will-disrupt-online-advertising-11598458715
https://www.facebook.com/audiencenetwork/news-and-insights/preparing-audience-network-for-ios14/
https://www.apple.com/pl/ios/ios-14-preview/