Inspiracje

Digital i innowacje

INNOWACJE

Omawiamy dane z każdej strony – jak je zbierać, jak analizować, jak z nich korzystać, jak radzić sobie z pojawiającymi się kontrowersjami i zmianami zasad. Bardzo często dostrzegamy wartość danych tylko dla siebie (jako dla marketerów czy agencji), nie znajdujemy sposobu na to, aby konsumenci mogli z nich korzystać. Albo robimy to w ograniczonym zakresie, np. przekładając wydatki na punkty w programach lojalnościowych.

Fińska sieć detaliczna S Group postanowiła „przekazać” dane swoim konsumentom. Oczywiście nie surowe dane, ale wnioski z nich płynące. W 2019 roku stworzyli Kalkulator Śladu Węglowego, który pokazał, jaki ślad węglowy generują kupowane produkty. W 2020 roku stworzyli Kalkulator Żywności (Nutrition Calculator), który pokazuje dość szczegółowe informacje o kupowanych produktach – kategorie, wartości odżywcze. Informacje można porównać z innymi konsumentami – na poziomie regionalnym i krajowym. Z aplikacji korzysta 10% Finów, prawie 50% przyznało, że dzięki tym danym zmieniło swoje przyzwyczajenia – zaczęli kupować więcej lokalnych produktów i jeść więcej warzyw.

S Group / Your Data Is Your Data

ŚWIAT DIGITAL

I pozostańmy na chwilę w świecie połączonych sił sportu i technologii. Google rozwija rozszerzoną rzeczywistość w swojej wyszukiwarce i dodaje możliwość oglądania wyczynów popularnych sportowców. Można wpisać Simone Biles, Naomi Osaka lub Megan Rapinoe w wyszukiwarce (na telefonie), kliknąć „Wyświetl w 3D” i zobaczyć, jak Simone skacze, Naomi serwuje, a Megan wykonuje rzut wolny tuż obok nas. W poniższym artykule więcej nazwisk sportowców, których można oglądać w AR. A tu krótki filmik „za kulisami”, w którym można zobaczyć, jak Google to zrobił. KLIK

Czasami kreatywność potrzebuje niewielkiej pomocy. Jak tworzyć treści lub reklamy na Facebooku, aby wyróżnić się z mnóstwa innych? Poniżej znajdziemy wiele inspiracji – 30 różnych form i formatów dostępnych na FB oraz aż 90 przykładów. Dodatkowo przydatne wskazówki, na jakie wskaźniki zwrócić uwagę przy planowaniu kampanii. KLIK

O formacie Stories sporo już pisaliśmy w newsletterze. Wprowadzony przez Snapchata, skopiowany potem przez Instagram i Facebooka oraz inne platformy. Niektóre z nich już zdążyły się z niego wycofać – Twitter zrezygnował z Fleets na początku sierpnia tego roku, format cieszył się zbyt małą popularnością. To nie porażka, raczej eksperyment, który nie zakończył się sukcesem. eMarketer przygotował obszerne omówienie Stories i wykorzystania go w komunikacji. Które platformy są najpopularniejsze, jakie funkcje Stories są wykorzystywane przez twórców, jak wygląda rozwój formatu na różnych platformach, porady dotyczące tworzenia oraz przewidywania dotyczące rozwoju i przyszłych możliwości Stories – o tym wszystkim można przeczytać w publikacji. KLIK

A jak popularne są Stories wśród użytkowników? Tylko na Instagramie każdej minuty jest ich udostępnianych prawie 700 000. Więcej statystyk o tym jak aktywni są internauci i jak wiele się dzieje w ciągu minuty można zobaczyć na infografice poniżej.

Innym gorącym tematem ostatnich miesięcy jest social audio. Stało się tak za sprawą aplikacji Clubhouse, która przez rok była dostępna tylko dla wtajemniczonych, na zaproszenia i budowała dzięki temu spore zainteresowanie. To zainteresowanie było tak duże, że inni gracze je podchwycili i stworzyli własne rozwiązania social audio. Spotify, Facebook, Twitter, LinkedIn… Przeczytajcie jak teraz wygląda landscape tego formatu. KLIK

Wspomnieliśmy już, że tokeny są walutą cyfrową, ale mogą mieć wartość jak najbardziej fizyczną. Denver Beer Co wypuściło NFT (non-fungible token), w zamian za który nabywca będzie mógł codziennie dostać 4 piwa marki. 4 piwa, codziennie, w nieskończoność. Piwem można się dzielić ze znajomymi czy rodziną, ale zawsze musi być obecny właściciel NFT. Beer for life NFT może być odsprzedane na giełdzie (jeżeli właścicielowi znudzi się już piwo, będzie chciał odzyskać pieniądze lub będzie chciał zarobić jeżeli wartość tokena wzrośnie) a Denver Beer Co dostanie 10% prowizji od ceny sprzedaży. Beer for live NFT zostało sprzedane za 4,33 ETH (Etherum, kryptowaluta) czyli za ok. 13 000 $ (przy dzisiejszym kursie ETH). KLIK