Biznes

Nie tylko nowa rzeczywistość, ale i nowe zwyczaje zakupowe – kto zyskał na lockdownie?

Wiele mówi się o gałęziach, które straciły w okresie pandemii. Branża eventowa czy turystyczna przeżywa kryzys. O kolorowych czasach nie może także mówić branża gastronomiczna. Bez wątpienia na znaczeniu zyskały zakupy online i działka e-commerce’owa. Pozostaje zadać sobie pytanie, czy faktycznie Polacy przekonali się do internetowego kupowania i zainteresowanie e-zakupami jest w stanie utrzymać się dłużej?

We wrześniu firma KPMG opublikowała raport „Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19. Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa?”. Publikacja porusza kilka tematów, takich jak bezpieczeństwo podczas zakupów, sytuacja finansowa, czy zakupy offline i online. W niniejszym wpisie skupię się na ostatnim z zagadnień.

Rekrutacja nowych klientów

Powołując się na dane z raportu czytamy, że w czasie pandemii COVID-19, ludzi kupujących online było o 6% więcej. Już co trzecia osoba (34%) po raz pierwszy zdecydowała się na zakup online produktów z nowych dla siebie kategorii. Najwięcej „nowych” klientów odnotowały sklepy oferujące produkty spożywcze (9%), produkty lecznicze i suplementy oraz miejsca z meblami, artykułami dekoracyjnymi oraz z wyposażaniem wnętrz (8%), a także sklepy z elektroniką, kosmetykami, obuwiem oraz z zakresu kultury i rozrywki (6%).

Więcej i częściej

Nie tylko kupujących jest więcej, ale i kupujemy częściej. Kategorie są bardzo zbliżone do tych, które były wymienione wyżej, a więc częściej dokonujemy zakupów spożywczych (22%), leków i suplementów diety (15%), czy artykułów z sekcji kosmetyki i uroda (10%). W przypadku zakupów produktów pozaspożywczych w sklepach internetowych, częściej korzystaliśmy ze stron internetowych (71%) i aplikacji mobilnych (43%), a nawet dokonywaliśmy ich poprzez dedykowane call center (25%).

Wygodniej i taniej

Co natomiast przemawia za tym, że decydujemy się na zakupy w internecie? Zarówno w kategorii produktów spożywczych i pozaspożywczych motywacje są bardzo zbliżone. Trzy główne powody dla jednej i drugiej kategorii to: wygoda, cena i bezpieczeństwo. Ze względu na pandemię COVID-19 czynnik bezpieczeństwa nie jest tu w żaden sposób zaskakujący – w nowych warunkach sanitarnych zwracamy uwagę na to, w jaki sposób sklepy respektują obowiązujące zasady. Brak stosowania środków ochrony przez pracowników sklepu to dla 32% jedna z niedogodności, na jaką zwrócili uwagę respondenci, myślący o zakupach artykułów spożywczych. Jeśli spojrzymy na inny wniosek, na który zwraca uwagę KPMG, cena też nie jest bez znaczenia. Z raportu wynika, że wybuch pandemii COVID-19 dla 44% Polaków skutkował pogorszeniem sytuacji finansowej.

Źródło: https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2020/09/raport-nowa-rzeczywistosc-konsument-w-dobie-covid-19-jak-zmienily-sie-zwyczaje-zakupowe-polakow-w-czasie-koronawirusa.html