Biznes

Zakupy Polaków. Luzowanie obostrzeń w sklepach przełożyło się na znaczący wzrost wartości koszyka zakupowego

Jak informuje Nielsen, bazując na danych z Panelu Handlu Detalicznego, tydzień #17 (20-26.04) pokazał, że zdejmowanie pierwszych obostrzeń w sklepach (od tego tygodnia bowiem zmieniono m.in. zasadę co do liczby osób, która może przebywać jednocześnie w sklepach), przynosi pozytywne rezultaty dla wartości koszyka zakupowego. Wzrosła bowiem ona nie tylko w porównaniu do wcześniejszego okresu (wzrost o 38%), ale również rok do roku (wzrost o 22%). Przy czym, w tym drugim przypadku należy mieć na uwadze to, że porównujemy dane do tygodnia świątecznego. Mimo to, tendencja rosnąca jest miłym zaskoczeniem dla wszystkich analityków.

Ciekawa jest analiza kategorii, które rosły i spadały. Wśród tych pierwszych są środki czystości (co nie dziwi), ale również piwo oraz lody. Dwie ostatnie kategorie produktowe sugerować mogą, że w obecnej sytuacji konsumenci nie zamykają się na kategorie „przyjemnościowe” i sięgają po nie chętniej niż wcześniej. Spadki z kolei dotyczą przede wszystkim kosmetyków do makijażu – co można tłumaczyć tym, że znaczna część konsumentów tej kategorii nadal minimalizuje wyjścia z domu, a więc ich domowe zapasy „wolniej schodzą”. Spada również sprzedaż … bułek. Ten wynik warto skonfrontować z niedawną wypowiedzią Grzegorza Putki, dyrektora zarządzającego firmy Piekarnie Cukiernie Putka, który wspomina o dwu-, a nawet trzykrotnym wzroście sprzedaży pieczywa tostowego. Które, jako trwalsze i łatwiejsze w przechowywaniu, zapewne częściowo wyparło popularną „kajzerkę”. Wierzymy jednak, że tylko na chwilę!

Żródło: http://poradnikhandlowca.com.pl/artykuly/nielsen-zakupy-polakow-w-dniach-20-26-04-2020