Sport wraca na stadiony, ale kluby zmagają się z koniecznością rozgrywania meczów przy zamkniętych trybunach. Poszukują zatem różnych rozwiązań w celu utrzymania jakości widowiska dzięki dopingowi fanów, ale także zapewnienia pola do ekspozycji marek.
Borussia Mönchengladbach, piłkarski klub z Bundesligi, przedstawił ofertę, dzięki której kibic mógł umieścić drukowaną podobiznę samego siebie na trybunie za 19 euro. Frekwencja wyniosła 13 tys. tekturowych fanów i przyciągnęła uwagę mediów ze względu na prostotę, ale jednocześnie niekonwencjonalność reakcji na sytuację na świecie.
Bardziej innowacyjne rozwiązanie zostało zaprezentowane przez duński AGF Aarhus. 22 sektory na stadionie wypełniły ekrany telewizyjne, które za pomocą aplikacji Zoom przekazywały na żywo reakcje fanów przebywających w domach. Na taki rodzaj wsparcia drużyny zdecydowało się 10 tys. osób. Inicjatywa wymagała utworzenia 556 konferencji obsługiwanych przez 56 moderatorów, a na monitorach wyświetlano po 200 osób jednocześnie w systemie rotacyjnym.
W lidze amerykańskiej lidze baseballa MLB przedstawiono aplikację mobilną. Za jej pomocą, kibice mogą przekazać jedną z trzech reakcji dźwiękowych, buczenie, aplauz lub oklaski. Te następnie są kumulowane i transmitowane przez operatora na stadionie. W tym samym czasie aplikacja aktualizuje liczbę obecnych fanów każdej z drużyn, co zachęca do dłuższego użytkowania.
Telewizja Fox Sports zapełnia trybuny stadionów MLB stosując rzeczywistość rozszerzoną (AR). Wirtualni fani do złudzenia przypominają prawdziwych, dzięki dopracowaniu szczegółowości wyglądu, a nawet dostosowaniu ubioru do warunków pogodowych czy frekwencji w oparciu o statystyki z poprzednich sezonów.
Eksperci przekonują, że zwłaszcza rozwiązania oparte o AR będą stanowić fundament przeżywania sportowych emocji, a pandemia tylko przyspieszyła ich rozwój. Rozbudowane aplikacje mobilne, okulary pozwalające na wzbogacanie obrazu o informacje w czasie rzeczywistym stworzą również przestrzeń do prezentowania marek. Natomiast mniej rozwinięte technologicznie przykłady udowadniają, że także mogą być wykorzystywane w tym celu. Zwłaszcza biorąc pod uwagę kwestie dyktujące obecne zachowania konsumenckie – niepewność terminu powrotu prawdziwych kibiców na stadiony połączone ze skutecznością innowacyjnych działań w branży eventowej i wynikającym z niej dotarciem do szerokiego grona odbiorców.
Wirtualni fani w MLB: https://www.youtube.com/watch?v=q_FQcKH4xL4
Źródła: https://sport.onet.pl/ofsajd/bundesliga-tekturowi-kibice-borussii-moenchengladbach-na-trybunach/2b9bfcv
https://trybuna.info/sport/wirtualne-trybuny-w-aarhus/
https://www.techdirt.com/articles/20200720/14335144936/tech-covid-19-mlb-rolls-out-remote-cheering-function-mlb-app.shtml
https://twitter.com/darrenrovell/status/1285298509844041728
https://www.theverge.com/2020/7/25/21336017/fox-sports-baseball-virtual-fans-epic-unreal-engine-empty-stadiums-mlb