Aplikacje CRM pozostają obecnie największą i najszybciej rozwijającą się kategorią oprogramowania dla przedsiębiorstw, zgodnie z przewidywaniami Gartnera. Głównym rozgrywającym na tym rynku jest Salesforce, dominuje on na światowym rynku CRM, z prawie 20% udziałem w rynku. Adobe, Microsoft i Oracle są daleko z tyłu, starając się utrzymać swoją pozycję, podczas gdy SAP tracił udziały w rynku.
Czy jest tu jeszcze dość miejsca dla kolejnego gracza jakim bez wątpienia mógłby być Google?
Wydaje się, że przez ostatnie 3-4 lata Google bardziej skupiało się na budowaniu infrastruktury potrzebnej do opracowania „platformy chmurowej” niż na swoich podstawowych aplikacjach generujących przychód, czyli wyszukiwarce i AdWords. Google podkreśla również, że nie chce już budować wyszukiwarki. Firma koncentruje się na sztucznej inteligencji. Posiada już obsługę dużych zbiorów danych i analitykę predykcyjną. Udostępnianie kontaktów w Gmailu to za mało.
Co już posiada Google? Najpopularniejszą wyszukiwarkę, największą sieć reklamową, największy system streamingu, najpopularniejszą przeglądarkę, zaawansowaną usługę poczty e-mail, geolokalizację i mapy, wideokonferencje (chrome box), oprogramowanie do współpracy, własny system operacyjny oparty na chmurze, własne urządzenia mobilne, globalną infrastrukturę chmury. Ciągle brakuje mu możliwości jakie oferuje nowoczesny CRM.
Google, jak wiemy, ma duże ambicje dotyczące rozwoju swoich usług w chmurze. W 2019 roku firma ogłosiła, że planuje pokonać swoich rywali do końca 2023. Zastanawiające jest, w jaki sposób firma planuje tego dokonać. Czy odbędzie się to na drodze akwizycji? Patrząc na przepaść jaką w tym segmencie dzieli Google od konkurentów, wydaje się to być jedynym rozwiązaniem.
Jeśli tak, to pojawia się pytanie o to, kto może być potencjalnym celem takiego działania? Salesforce?
Takie doniesienia pojawiają się już co jakiś czas. Obecnie obie firmy „zbroją się”, dokonując akwizycji na rynku rozwiązań chmurowych. Dwa niedawno ogłoszone przejęcia – Looker przez Google i Tableau przez Salesforce, wydają się być strategicznymi ruchami obu firm, aby pozostać konkurencyjnymi w segmencie narzędzi BI.
W przypadku Lookera należy spodziewać się, że powiększy on portfolio produktów Google o świetne narzędzie BI, które najprawdopodobniej zastąpi Google Data Studio i będzie zintegrowane z innymi narzędziami oferowanymi już przez Google.
Poniższy schemat pokazuje, gdzie Google plasuje Looker’a w swoim ekosystemie „Smart Analytics Platform”, która zapewnia sposoby przetwarzania, analizowania i wizualizacji danych.
Z punktu widzenia zarządzania biznesem, przejęcie powinno przynieść efekty synergii, ponieważ Looker i Google dzielą ponad 350 klientów, np. BuzzFeed, Yahoo i Hearst.
Salesforce, także nie pozostaje w tyle. Dzięki ciągłemu rozszerzeniu analityki Big Data, chce wyjść ze swoją działalnością poza CRM. Zakup w 2019 Tableau, jednego z liderów w branży BI, wydaje się być kolejnym krokiem w tym kierunku.
Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest to, że Tableau będzie w pełni zintegrowany z platformą Salesforce CRM na poziomie oprogramowania, ale pozostanie jako zewnętrzna aplikacja na poziomie organizacyjnym ze względu na wysoką rozpoznawalność marki oraz liczne grono użytkowników.
Przejmując Salesforce, Google może ogromnie skorzystać na najnowocześniejszych rozwiązaniach SaaS i CRM oraz najnowszej wersji uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji. Również Salesforce może zyskać na takim przejęciu, firma otrzymałaby ogromne środki finansowe na wsparcie swoich badań i dalszy, przyspieszony rozwój produktów.
Czy tak faktycznie się stanie?
Oto co wiemy do tej pory:
- W 2019 Google Cloud ogłosiło pięcioletni cel, aby stać się chmurą nr 2 za AWS
- Google jest obecnie czwartym graczem na rynku za Microsoft, AWS i Alibaba
- Analitycy RBC Capital Markets przewidują, że Google aby osiągnąć ten cel będzie musiało dokonać przejęć na rynku
- Jak przewiduje RBC, pozyskanie Salesforce pozwoliłoby Google „natychmiast wskoczyć” na drugie miejsce na rynku usług w chmurze, tuż za Amazonem
- RBC ufa, że Google może pozyskać Salesforce i osiągnąć swój cel do 2023 roku
Wewnętrznie Google również potrzebuje CRM, który łączyłby się z ich środowiskiem technologicznym. Salesforce całkiem dobrze do tego pasuje. Jaki jest koszt korzystania z produktu takiego jak Salesforce? Jaki jest koszt zbudowania systemu typu Salesforce? Ile czasu to zajmie? To jest klasyczna decyzja – kupić czy zbudować samemu – i nie zapominajmy, że Google ma środki finansowe, aby dokonać tego typu transakcji.
W tej chwili to tylko spekulacje i prognozy, ale takie działanie przyniosłoby gruntowne zmiany w całej branży. Google i Salesforce są już długoletnimi partnerami i rozwinęli dobrą i zyskowną współpracę. Jeśli dojdzie do ewentualnego przejęcia, Google nie tylko zrealizuje swoje cele i zadania, ale także zwiększy siłę i pozycję obu firm w swoich segmentach rynku.
Worldwide Semiannual Software Tracker (idc.com)
Gartner Says Worldwide IaaS Public Cloud Services Market Grew 37.3% in 2019
Should Google Acquire Salesforce? — DLH Salesforce Consulting Services (sfdcdlh.com)
Google will buy Salesforce, spin out Google Cloud, analyst predicts (businessinsider.com)
Google closes $2.6B Looker acquisition | TechCrunch
New Salesforce And Google Partnership Shakes Up The Cloud Race (forbes.com)