Czy pandemia może przyspieszyć rozwój technologii? Na pewno może przyczynić się do upowszechnienia znanych już technologii i wpłynąć na wzrost akceptacji ich używania.
Zaufanie społeczne w stosunku do rozwiązań typu autonomiczne samochody jest na niskim poziomie, kontrowersyjne są również te używane „w służbie Państwa”, jak automatyczne rozpoznawanie twarzy i tożsamości, stosowane w chińskich służbach.
Tym czasem obecnie w Chinach wykorzystuje się drony i roboty do transportu zasobów do szpitali. Roboty pomagają w chińskich szpitalach – transportują próbki medyczne, sprzątają i dezynfekują szpitalne korytarze. Nie wspominając, że system rozpoznawania twarzy ulepsza się o możliwość rozpoznawania i identyfikowania osób w maskach, jednocześnie namierzając osoby chore o podwyższonej temperaturze ciała.
W Stanach też rośnie zainteresowanie dronami wśród firm z sektora e-commerce, takich chociażby jak Amazon czy UPS, które są w fazie testów tej technologii.
Obecne regulacje w USA, ze względów bezpieczeństwa, ograniczają możliwości korzystania z dronów, ale w obliczu pandemii zmienia się znaczenie tych technologii, które teraz bezpieczeństwu mogą się właśnie przysłużyć. Dlatego obecna sytuacja może spowodować zmniejszenie restrykcji i spojrzenie na roboty bardziej przychylnym, niż dotychczas, okiem.
![](https://cmoinsider-backend.publicis.tech//uploads/d63c68dcc36c4a22b7e970aa5b7d3ef1.png)
Nuro jest drugą firmą (po Waymo), która otrzymała zgodę stanu Kalifornia na program testowy całkowicie autonomicznych pojazdów dostarczających przesyłki. Niestety testy mogą rozpocząć się dopiero po zakończeniu pandemii.
A w Polsce?
Polska policja wykorzystuje drony do monitorowania, czy obywatele przestrzegają zasad dot. zakazu zgromadzeń. Ministerstwo Infrastruktury zachęca prywatnych operatorów dronów do wsparcia służb w walce z epidemią.
Czy pandemia otworzy szerzej furtkę dla technologii i spowoduje rozwój usług dostarczanych przez roboty i drony? Być może czasy, w których paczki będą dostarczać drony okażą się wcale nie tak odległe jak mogłoby się wydawać jeszcze kilka miesięcy temu.
![](https://cmoinsider-backend.publicis.tech//uploads/f71e66196f1049fdb2599e541bdcc314.png)
„Czy leci z nami pilot?”
II linia metra w Warszawie może być linią autonomiczną. Jest ona wyposażona w niezbędną technologię, aby obecność maszynisty nie była… konieczna. Jednak zaufanie społeczne do tego rodzaju technologii jest wciąż zbyt niskie. W pełni autonomiczna jest np. czwarta linia metra w Budapeszcie.
![](https://cmoinsider-backend.publicis.tech//uploads/e85cdb45bbc94f73b534eeb8c4be47b7.png)
InPost błyskawicznie wykorzystał szansę na promocję swoich Paczkomatów.
Polska firma promuje usługę pozwalającą odbierać przesyłki bez konieczności dotykania panelu otwierania skrytek. Skrytkę paczkomatu można otworzyć przez aplikację w swoim telefonie. Na pewno osiągnęła tym samym przyrost użytkowników swojej aplikacji.
Źródła: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/mozliwosc-wykorzystania-dronow-w-walce-z-koronawirusem
https://www.transport-publiczny.pl/mobile/metro-bez-obslugi-czy-jedzie-z-nami-maszynista-56037.html