Dane i Technologia

LiDAR it’s a next BIG THING

Drogi marketerze zapamiętaj akronim LiDAR i już dzisiaj myśl, jak wykorzystać nową technologię wraz z AR w przyszłych działaniach marketingowych, a także e-commerce.

Co to jest LiDAR?

Apple zaprezentowało w ubiegłym tygodniu nowe telefony iPhone 12. Wersje modelu iPhone 12 Pro zostały wyposażone w sensor LiDAR. Zacznijmy od tego, co to jest LiDAR? Sam akronim z angielskiego oznacza „Light Detection and Ranging”. Jak nazwa wskazuje, jest to technologia wykrywająca kierunek padania światła, a także pozwala na pomiar czasu odbicia promieni świetlnych od obiektu. Przekładając na zastosowanie, LiDAR pozwala na dokładne skanowanie pomieszczeń i tworzenie trójwymiarowej mapy przestrzeni. Sama technologia wbudowana w nowe urządzenia Apple pozwala na wykrycie odległości do 5m od telefonu.

LiDAR najczęściej wykorzystywany jest dzisiaj w systemach autonomicznej jazdy samochodów, co pozwala na budowę w czasie rzeczywistym modelu 3D otoczenia. Sensor już wkrótce trafi do każdego z nas wraz z popularyzacją rozwiązania wśród użytkowników smartfonów. iPhone 12 Pro to początek popularności technologii LiDAR i gwarantuje, że samo rozwiązanie trafi do smartfonów z Androidem już w najbliższym czasie.

LiDAR + e- commerce?

Dzisiaj, nie o tym jak korzystnie LiDAR wpłynie na świat fotografii mobilnej, a o tym jak technologia zmieni obliczę Augmented Reality*, działań marketingowych, a także przede wszystkim e-commerce.

Największym problemem zakupów elektronicznych jest brak możliwości sprawdzenia, przymierzenia produktu przed jego otrzymaniem. Co jeśli jednak wkrótce każdy z produktów będzie mógł zostać zwizualizowany zachowując rzeczywiste rozmiary i dokładnie dopasowując się do naszego pomieszczenia, ręki, a także całego kształtu ciała.

Przymierz zegarek nie wychodząc z domu

Dzisiaj AR wykorzystywane jest już pomysłowo w wielu aplikacjach. Wystarczy spojrzeć na aplikację stworzoną przez markę Gucci, która pozwala na przymierzanie wirtualnych zegarków. Gucci nie jest jedyną marką korzystająca z AR. Sephora wprowadziła aplikację Virtual Artist, która pozwala sprawdzić jak wygląda wybrana szminka, cień, dzięki przedniemu aparatowi w telefonie.

Zaprojektuj swoje mieszkanie dzięki AR

Wymieniając przykłady AR, nie sposób nie wspomnieć o aplikacjach przygotowanych przez firmę Ikea, czy też Amazon. Gigant na rynku e-commerce, dzięki Amazon AR View pozwala na dekorowanie pomieszczeń i wizualizację wybranych mebli w naszym pokoju wprost po wybraniu konkretnego produktu. Dzisiaj same aplikacje nie działają perfekcyjnie właśnie ze względu na problem związany z wykrywaniem głębi i odległości.

Wyobraźcie sobie rozbudowaną wersję aplikacji Amazon, w którym to każdy z produktów będzie mógł zostać zwizualizowany w czasie rzeczywistym. Dzięki AR, w naszym realnym świecie skanując np. salon będziemy w stanie w prosty sposób dobrać kolor farby, odpowiednie meble, najczęściej wybrane produkty do wymarzonej niebieskiej sofy. A to wszystko wprost na telefonie bez porad architekta, skomplikowanych aplikacji, wszystko za pomocą kilku kliknięć w ekran. Brzmi futurystycznie, ale takie rozwiązanie wraz z LiDAR i AR stanie się codziennością.

Kategoria produktów fashion, furniture to nie tylko te, które perfekcyjnie mogą wykorzystać potencjał AR i sensora LiDAR. Pomyślmy chociażby o kategorii Pharmacy. Jednym z głównych obaw konsumentów kupujących środki przeciwbólowe jest wielkość tabletki. Co powiecie na możliwość porównania wielkości tabletek wybranych marek dzięki AR i na tej podstawie podjęcia decyzji zakupowej? Na deser przykład z kategorii Gaming. Dzisiaj wideo pokazujące rozmiar wirtualnych konsol nowej generacji PS5 oraz Xbox Series X mają po kilkaset tysięcy wyświetleń. Co powiecie na głównych bohaterów Cyberpunk i możliwość przymierzenia ich ubrań w swoim mieszkaniu?

LiDAR to next BIG THING dla AR oraz e-commerce

Nowy sensor LiDAR to nowe rozdanie dla wykorzystania AR w aplikacjach na naszych smartfonach. Rozwiązanie, które perfekcyjnie wpisuje się w kolejne next big thing dla mobilnych zakupów. Artykuł skupia się wokół rozwiązań AR, które już dzisiaj wykorzystane są w świecie e-commerce. Pamiętajcie jednak, że AR to nie tylko możliwości e-commerce, polecam świetną kampanię i realizację firmy Coca-Cola.  Marka z myślą o świętowaniu Chińskiego Nowego Roku przedstawiła wirtualne postacie, które wspierały promocję konkursu pozwalającego na wygranie kuponów pieniężnych na zakupy z wykorzystaniem Alipay. Zobaczcie sami:

*Przypis:

Augmented Reality (AR) – Rzeczywistość rozszerzona, czyli połączenie świata rzeczywistego z wirtualnym.  Na obraz z kamery np. naszego smarfona nakładana jest generowana w czasie rzeczywistym grafika 3D.

Źródło:

Apple, Amazon