Konsument

Rok przełomu dla baby boomers

Uziemiona przez lockdown i zamknięte przedszkole dziecka, siedzę już siódme popołudnie znudzona w domu, nagle dzwoni mój telefon. Na kamerce w FaceTimie pojawia się moja mama – lat 70, mieszkająca 170 km ode mnie, która do tej pory nie korzystała z komputera i z trudem odpisywała, często jednym słowem, na SMSa. Tak stęskniła się za wnuczką, że postanowiła przełamać swój lęk przed technologią. Nie wiem jak do tego doszło, ale dzwoni i opowiada, że zamówiła sobie jakiś kosmetyk przez Allegro, a następnie, kiedy po rozmowie przesyłam jej kilka zdjęć córki, odpowiada emotikonami. Myślę sobie, że wbrew pozorom świat wokół mnie wcale się nie zatrzymał.

GWI opublikował najnowszy raport „Connecting the dots 2021”, w którym zwraca uwagę na przyśpieszoną digitalizację starszych pokoleń. Sprawdziłam dane dla Polski – okazuje się, że podobne zdziwienie jak ja przeżyło zapewne wiele córek i synów pokolenia baby boomers. Pochłonięci zamykaniem szkół i innymi ograniczeniami, rzadko dostrzegamy, że w cieniu tych niezaprzeczalnie przełomowych wydarzeń, zadziała się wielka rewolucja cyfrowa w pokoleniu 56+. Przyjrzyjmy się jej bliżej.

W wynikach badania GWI obserwujemy aż 60% (słownie sześćdziesięcio-procentowy) wzrost czasu spędzonego na korzystaniu z internetu w komórce przez osoby w wieku 56 lat i więcej. Nadal pozostają one w tyle za ogółem internautów, jednak gonią młodsze pokolenia, których czas z mobilnym internetem pozostał bez zmian lub wydłużył się tylko nieznacznie.

Wzrost średniego czasu online na malutkim ekranie, który jednak zawsze masz przy sobie, to znak, że baby boomers w tym roku zaczęli zaspokajać więcej swoich podstawowych potrzeb w internecie. Na pierwszym miejscu jest to oczywiście potrzeba kontaktu z bliskimi, ale nie tylko – także rozrywki, podstawowych potrzeb fizycznych (wyżywienie, zdrowie) i bezpieczeństwa finansowego

Korzystanie z chata lub Messengera przez użytkowników 56+ wzrosło w 2020 roku o 11pp i dołączyło do takich aktywności jak korzystanie z social mediów, poczty elektronicznej, platformy zakupowej (typu Allegro) czy sprawdzanie pogody – czyli tych, które wykonuje przynajmniej 9 na 10 internautów. Prawie połowa z nich wysłała lub zamieściła w sieci w ostatnim miesiącu zdjęcie w internecie (+4pp), a 4 na 10 wysyła wiadomości do znajomych podczas oglądania TV (+11,5pp w tym roku). 

Do grona absolutnie podstawowych aktywności zaliczyć można również korzystanie z bankowości online, które wzrosło o 2,5pp (do 90%). Co więcej już 20% baby boomersów deklaruje, że korzysta z BLIKA, co na pewno będzie jeszcze rosło w ślad za (największym w kategorii finansowej) wzrostem używania mobilnych aplikacji bankowych (+8pp i 54% użytkowników vs 58% wśród wszystkich internautów). 

Badania obalają również mit o tym, że jedyną i wystarczającą rozrywką srebrnej generacji jest TV. Ograniczenia w atrakcjach publicznych ewidentnie odbiły się i na tej grupie, która w Q3 2020 częściej niż w Q4 2019 używała aplikacji gamingowych (teraz zrobiło to średnio 24% osób miesięcznie, +5,5%); odwiedzała internetowe kasyna, strony z hazardem lub grami loteryjnymi (18%, +7,5pp), a nawet korzystała z aplikacji randkowych (11,5%, +3,2pp). O 15 pp (do 39%) wzrosło też w tej grupie korzystanie z serwisów streamingowych takich jak Netflix przynajmniej raz w miesiącu. 

Długotrwałe ograniczenia spowodowały, że niejeden baby boomers czuje się w internecie jak ryba w wodzie, o czym świadczy zaspokajanie w digitalu potrzeb związanych z podstawowymi potrzebami. Niemal co 3 przedstawiciel pokolenia 56+ dokonał zakupów spożywczo-przemysłowych przez internet (wzrost o 9pp), co piąty zamówił jedzenie online (w tym przez aplikacje; wzrost o 3pp), co piąty też używał aplikacji zdrowotnej lub dietetycznej (+6pp), a co 7 zdecydował się na monitorowanie swojej aktywności sportowej lub swojego zdrowia dzięki inteligentnej opasce na rękę (+5pp).

Równolegle 92% osób w wieku 56+ nie czuje się reprezentowane w reklamach, które do nich docierają (dla generacji Z odsetek ten wynosi tylko 77%). Wymówką nie może być też stereotypowe postrzeganie grupy starszej jako dysponującej znacznie niższym dochodem, bo średnio jest on jedynie 4% poniżej wartości dla populacji. Konkluzja jest jedna: najwyższy czas ponownie przemyśleć swoje strategie digitalowe pod kątem tego, jak uwzględnić w nich nowe – digitalowe – oblicze baby boomers.