Z liderami programu NextTechNow w Publicis Groupe: Martą Zuską i Krzysztofem Sobieszkiem, rozmawia Piotr Ruszak Chief Communications Officer Publicis Groupe.
Piotr Ruszak: Mija już rok od reaktywacji polskiej edycji NextTechNow – programu scaleup’owego kierowanego do startupów, czy udało się zrealizować założone cele? Czy zmieniły się główne założenia od początku istnienia programu?
Krzysztof Sobieszek: Naszym głównym celem od początku było stworzenie wspólnie ze startupami skalowalnych produktów, które możemy zaoferować naszym Klientom w Publicis Groupe. Wygląda na to, że mamy ich nawet więcej niż zakładaliśmy. Oczywiście potrzebują teraz czasu, żeby nabrać rozpędu rynkowego, ale patrząc na jakość rozwiązań, jesteśmy raczej spokojni. O ile główne założenia się nie zmieniły, to widzimy, że warto postawić w poszukiwaniach na bardziej zawężone, konkretne obszary i na nich budować. Dlatego teraz, w ramach szeroko rozumianych technologii konsumenckich i marketingowych, skupiamy się na e-commerce. Ciekawych startupów jest bardzo dużo, a nasz proces zakłada naprawdę dokładne wniknięcie w ich technologię i ofertę.
PR: Jak wygląda współpraca ze startupami, które dostały się do pierwszej edycji programu? Jakie produkty/rozwiązania udało się wdrożyć?
Marta Zuska: Rozwijamy współpracę ze wszystkimi startupami wybranymi w poprzedniej edycji. Niektóre rozwiązania są już na etapie skalowania, czyli produkt jest już oferowany kolejnym Klientom. Są też rozwiązania, nad którymi pracowaliśmy podczas warsztatów, które odbyły się pod koniec roku, a teraz aktywnie poszukujemy klientów do testów i dopinamy szczegóły. W poprzedniej edycji rozwinęliśmy i wdrożyliśmy u Klientów między innymi 2 produkty mediowe, w tym jeden z obszaru gamingu. Marka Crunchips wprowadzając nowe smaki oraz opakowania chipsów, chciała dotrzeć do młodej grupy odbiorców i wyjść z komunikacją poza media tradycyjne i digitalowe. We współpracy z Adinmo zaproponowaliśmy rozwiązanie display in-game adevrtising, które jest nieintruzywną formą reklamy statycznej pojawiająca się w środowisku gry. Dzięki temu wyemitowano ponad 2 miliony odsłon produktów Crunchips, co w sumie dało ponad 3000 godzin czasu ekranowego w grze. Kreacje Crunchips były oglądane średnio do 30 razy na jednego unikalnego użytkownika w ciągu jednej sesji.
Kolejnym przykładem, którym możemy się pochwalić jest współpraca z Pudding.ai. Od dawana przyglądamy się rozwiązaniom z tzw. „data driven creativeness”. Platforma analityczna i możliwości mechanizmu AI stworzonego przez naszego partnera, dają nam szerokie spektrum możliwości analizy kreacji i jej elementów pod kątem różnych KPI w reakcji na rzeczywiste zachowanie konsumentów. Wspólnie wypracowaliśmy rozwiązanie, które w pierwszej fazie wdrożyliśmy na dwóch Klientach, dla których powstają liczne linie kreatywne. Zastosowanie platformy Pudding.ai pozwoliło nam na szybką analizę olbrzymiej ilości danych z kampanii social mediowych. Zidentyfikowaliśmy jakie elementy kreacji powinnyśmy częściej eksponować, aby zwiększać efektywność kampanii. Zredukowaliśmy czas pracy zespołów kreatywnych, dostarczyliśmy insighty i rekomendacje na przyszłość. Aktualnie prowadzimy kolejne rozmowy przy kolejnych projektach.
PR: Program NextTechNow gwarantuje wybranym startupom skalowalność ich rozwiązań, dzięki współpracy z dużymi klientami Publicis Groupe. Czy udało się pogodzić różnice w podejściu do biznesu między dużą organizacją korporacyjną a startupem?
Krzysztof Sobieszek: Na ogół tak. Po pierwsze Publicis Groupe mimo, że jest dużą organizacją, nie ma typowego sznytu korporacyjnego. Środowisko agencyjne zawsze było dość dynamiczne i w tym przypadku bardzo to pomaga. Po drugie, zaprojektowaliśmy taki proces pracy nad produktami, który w ramach określonego, relatywnie krótkiego czasu, gwarantuje maksymalne zaangażowanie po stronie naszych specjalistów oraz efektywne przepracowanie określonych niezbędnych obszarów. To taki specyficzny design sprint, który ma wszystkim zagwarantować, że ani nie wylewamy dziecka z kąpielą, ani nie tracimy czasu na czcze dyskusje. Startupy to cenią, mamy dużo pozytywnych opinii. Od początku bazowaliśmy na założeniu, że wokół współpracy korporacji i startupów dużo jest PR-u, a w pracy wyspecjalizowanych akceleratorów dużo edukacji. Dlatego my się tymi obszarami nie zajmujemy, czas to pieniądz. Nas interesuje dobry produkt, który można szybko sprzedawać na dużą skalę.
PR: Jakie rozwiązania najbardziej interesują Klientów? Czy istnieje najlepszy sposób na wdrażanie nowych narzędzi i skalowanie ich, dzięki współpracy z dużymi markami? Jak to wygląda w praktyce?
Krzysztof Sobieszek: Klientów interesuje wiele rzeczy, ale my zadajemy sobie inne pytanie. Co klienci będą kupować? Odpowiedź na to pytanie to: prostota, kompleksowość, efekty. Nad pierwszym elementem staramy pochylić się jak najwcześniej. W sektorze technologii nie jest łatwo zrozumieć innowacyjne rozwiązania, a jeszcze trudniej zrozumieć specyficzne przewagi jednego rozwiązania nad drugim. Potrafimy pomóc to uwypuklić lub skoncentrować się na rozwoju produktu w określonym kierunku. Kompleksowość polega z kolei na tym, że określone, bardziej wyspecjalizowane rozwiązanie na ogół musi działać z innymi. Jeśli Klient nie wie, skąd je wziąć, jest to barierą. Tu wprost pomaga fakt, że Publicis Groupe ma naprawdę szeroki wachlarz usług marketingowych, mediowych i nie tylko. Możemy „paczkować” rozwiązania i oferować coś, co jest samowystarczalne w generowaniu efektu. To jest ten ostatni element. Klienci mogą raz kupić „gadżet”, ale długofalowo kupować będą to, co buduje ich biznes. Sądzę, że dość dobrze to rozumiemy i bezkompromisowo dążymy w tym kierunku.
PR: Obecnie trwa scouting do nowego projektu NextTechNow, w którym poszukujecie innowacyjnych rozwiązań w obszarze e-commerce. Jak wygląda proces rekrutacji? Czego mogą się spodziewać uczestnicy?
Marta Zuska: Tak, jesteśmy w trakcie rekrutacji do kolejnej edycji NTN. W pierwszej połowie bieżącego roku koncentrujemy się na poszukiwaniu innowacji w ramach naszych kompetencji w obszarze e-commerce. Wszystkie startupy i organizacje zainteresowanie współpracą z Publicis Groupe zapraszamy do udziału w procesie rekrutacji. Swoje prezentacje oraz materiały na temat produktów można przesyłać do nas jeszcze do 10 maja na adres: nexttechnowpl@publicisgroupe.com.
W szczególności interesują nas innowacyjne rozwiązania związane z produkcją i dystrybucją treści w handlu digitalowym, rozwiązania z potencjałem do skalowania na kilku rynkach równocześnie. Partnerzy, których zaprosimy na rozmowy do naszego programy scaleup’owego, na początku spotkają się z naszym ekspertami, którzy zajmują się obsługą kilku rynków jednocześnie. Każdy startup otrzyma indywidualnie zaprojektowaną ścieżkę akceleracji, czyli plan rozwoju współpracy z Publicis Commerce oraz platformą Le Pont i naszymi Klientami.
PR: Na co zwracacie uwagę przy wyborze startupów?
Marta Zuska: Przy wyborze startupu bardzo ważny jest dla nas jego potencjał, który oceniamy z perspektywy biznesowej oraz to, czy widzimy szansę na wspólne zbudowanie innowacyjnego i atrakcyjnego rozwiązania dla naszych klientów. Poszukujemy startupów, które mają za sobą pierwsze wdrożenia rynkowe lub zbudowaną trakcję, a teraz szukają partnera do dalszego skalowania. Na podstawie informacji o wcześniejszych testach czy wdrożeniach łatwiej nam będzie zaprojektować model współpracy, uwzględniający procesy i rozwiązania technologiczne startupu, a tym samym skuteczniej go rekomendować naszym klientom. Bardzo ważnym kryterium dla nas jest również zaangażowany zespół, polecając rozwiązanie naszym klientom, bierzemy odpowiedzialność za proces implementacji. Obsługujemy wielu klientów regionalnie nie tylko w Polsce, więc przy zaproszeniu do programu możliwości adaptacji regionalnej i globalnej są brane również pod uwagę.
PR: Jaki kierunek rozwoju wyznaczacie na ten rok? Czy skupiacie całą uwagę na rozwiązaniach z obszaru e-commerce? Czy możecie zdradzić jakie są dalsze plany?
Marta Zuska: Bieżący rok rozpoczął się dla nas kilkoma projektami Proof of Concept dla rozwiązań z ubiegłego roku, aktualnie prowadzimy scouting rozwiązań, które wzbogacą naszą ofertę w obszarze e-commerce i monitorujemy progres skalowania i partnerstw biznesowych z startupami, z którymi dotychczas zawiązaliśmy współpracę. W drugiej połowie roku skoncentrujemy się na rozwiązaniach mediowych oraz analityce wspierającej biznes. Szczegóły zdradzimy w momencie, gdy zakończymy trwającą fazę scoutingu, na której obecnie głównie skupiamy swoją uwagę.
PR: Dlaczego warto zgłosić swój startup do programu NextTechNow? Jak zachęcić niezdecydowanych?
Marta Zuska: Udział w programie NextTechNow otwiera przed startupem możliwość zawiązania współpracy z Publicis Groupe, a tym samym z globalnymi korporacjami, z którymi pracujemy na co dzień. Partnerstwo biznesowe z dużą organizacją, rozpoznawalną na rynku i wśród globalnych korporacji, zdecydowanie ułatwia proces dotarcia do największych marek, a tym samym znacząco przyśpiesza rozwój biznesu. Poszukujemy partnerów chętnych do długoterminowej współpracy, którzy swoimi innowacyjnymi rozwiązaniami mogą wzbogacić naszą ofertę kierowaną do klientów. Oferujemy ekspercką wiedzę naszych specjalistów oraz szerokie portfolio firm z różnych branż tj. FMCG, bankowość, automotive, retail, którym zamierzamy rekomendować nowe rozwiązania. Jak przekonać niezdecydowanych? Myślę, że po prostu warto spróbować i sprawdzić, czy pasujemy do siebie już na etapie rekrutacji.
Marta Zuska – lider inicjatywy NextTECHnow, w ramach programu akceleracyjnego odpowiada za rozwój produktów i współpracy ze startupami. Posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu modeli biznesowych opartych na partnerstwach i kooperacji B2B. Praktyka w prowadzeniu projektów i organizacji z różnorodnymi modelami rozliczeń (Produkty konsumenckie, Usługi, Model reklamowy, Saas). Mentor i doradczyni młodych przedsiębiorczyń z krajów rozwijających się w ramach programów Fundacji Cherie Blair.
Krzysztof Sobieszek – nadzoruje działalność NextTECHnow na polskim rynku. Jako business Transformation Practice Lead odpowiada za obszar doradztwa transformacji dla Klientów Publicis Groupe. Konsultant i strateg z 15-letnim doświadczeniem związany z branżą digital, marketingu i innowacji. Doświadczenie zdobywał zarówno po stronie agencji (Zenith jako dyrektor strategii, wcześniej Mindshare), startupów (nk.pl), gdzie odpowiadał za strategię, badania, zarządzanie danymi i marketing oraz stowarzyszenie branży interaktywnej IAB Polska jako członek zarządu. Od 10 lat szkoli liderów z różnych obszarów digitalizacji i innowacji w ramach programów Management i Strategic Leadership Academy ICAN Institute.