Biznes

Jak przygotować się na obecne i nadchodzące zmiany w branży retail?

Według najnowszych danych IBM, obecnie trwająca pandemia COVID-19 spowodowała przyśpieszenie rozwoju sprzedaży online w Stanach Zjednoczonych o 5 lat w zaledwie 6 miesięcy tego roku. Wzrost sprzedaży e-commerce na rynku amerykańskim zwiększył się z 13% w pierwszym kwartale, do 26% w drugim kwartale 2020 roku. Koronawirus zdecydowanie zmienił przyzwyczajenia zakupowe konsumentów, powodując znaczny wzrost zainteresowania handlem elektronicznym. Trend ten można zaobserwować również na innych rynkach, na przykład w Wielkiej Brytanii sprzedaż online na rynku retail wzrosła do 28,1%, co oznacza wzrost o 10 p.p. w ciągu 12 miesięcy, pomimo ponownego otwarcia sklepów po lockdownie. Z kolei, w Niemczech wyszukiwanie słowa kluczowego „online shopping” w Google wzrosło o 80%, a frazy „in-stock” o ponad 700% rok do roku.

Obecność w świecie digital kluczem do dalszego wzrostu przychodów

Dynamiczny rozwój e-commerce na rynku retail nie oznacza jednak, że zakupy w sklepie fizycznym odejdą kompletnie w zapomnienie. Według najnowszych danych Euromonitor, zdecydowana większość zakupów w 2024 roku będzie dokonywana nadal w tradycyjnie formie. Sprzedaż online wzrośnie o 8 p.p. w porównaniu do roku 2019, co oznacza, że w 2024 handel elektroniczny będzie stanowił 22% wydatków konsumentów.

Dane dotyczące podziału transakcji dokonywanych offline vs online pokazują, że handel elektroniczny oraz spójne doświadczenia konsumenckie w obu kanałach sprzedaży staną się jeszcze bardziej istotne. Dla firm na rynku retail obecność w świecie digital będzie kluczem do dalszego wzrostu przychodów, a także dalszych zysków. Do 2024 roku, aż 54% przychodów w branży retail ma trafić do firm, które będą oferowały swoje produkty w świecie online. Dla rynków takich jak UK, US, ponad 2/3 przychodów trafi do firm, które posiadają rozwiązania ecommerce.

Jak przygotować się na obecne i nadchodzące zmiany branży retail?

1. Pamiętaj o omnichannel − koncentracja na dostarczaniu spójnych treści we wszystkich kanałach w nadchodzących latach stanie się jeszcze bardziej istotna.

2. Wykorzystaj potencjał e-commerce − handel elektroniczny to nie tylko sprzedaż stanowiąca część twojego udziału w przychodzie. Konsumenci już dzisiaj, a w przyszłości jeszcze częściej, będą szukali online informacji na temat produktów, usług dostępnych w sklepach stacjonarnych. Wystarczy spojrzeć na popularność modelu BOPIS – Buy Online Pick Up in Store. W Stanach Zjednoczonych wzrósł on o 259%, porównując rok do roku.

3. Content to nie tylko ilość, a dopasowana i wartościowa treść − Amazon na wielu rynkach jest pierwszym miejscem, w których konsumenci rozpoczynają przygodę z wyszukiwaniem swojego produktu. Wysokiej jakości i wartościowy content, tworzony z myślą o platformach sprzedażowych, sklepach internetowych pozwoli na osiągnięcie jeszcze lepszych wyników w nadchodzących latach.

Źródło:
IBM US Retail Index
UK Office for National Statistics
Google, Adobe

Chcesz się dowiedzieć więc