Google ogłosił zmianę strategii dotyczącej wycofywania obsługi plików cookies stron trzecich (3rd party cookies) w przeglądarce Chrome. Pierwotny plan z 2020 roku i kilkukrotnie odraczany, zakładał całkowitą blokadę 3rd party cookies. Zamiast tego Google zdecydował się na model oparty o zgodę użytkownika (opt-in). Oznacza to, że internauci będą mieli możliwość zarządzania ustawieniami prywatności i decydowania o wykorzystaniu plików cookies.
Jakie są konsekwencje tej decyzji dla Twojej firmy i jak się do nich przygotować?
#1 Privacy Sandbox nadal w grze: Google kontynuuje rozwój Privacy Sandbox – zestawu narzędzi i API, które mają zapewnić efektywność reklamy przy jednoczesnym poszanowaniu prywatności użytkowników. Choć rynek oczekuje szerszej adaptacji tego rozwiązania, pierwsze testy wskazują na spadek efektywności kampanii i dochodów wydawców.
#2 Nacisk na dane własne (1P): Zmiana strategii Google potwierdza rosnące znaczenie danych własnych i budowania bezpośrednich relacji z klientami. Warto inwestować w programy lojalnościowe, formularze kontaktowe, subskrypcje newsletterów – wszystko, co pozwoli pozyskać dane bezpośrednio od użytkowników.
#3 Niepewność co do przyszłości: Google prowadzi rozmowy z organami regulacyjnymi, dlatego ostateczny kształt i termin wdrożenia zmian pozostają nieznane.
Jaki będzie dalszy rozwój sytuacji?
Wpływ zmian w obszarze prywatności na rynek reklamy cyfrowej jest nieunikniony. Warto pamiętać, że przeglądarki reprezentujące blisko 1/3 rynku (m.in. Safari, Firefox) już nie obsługują 3rd party cookies i wprowadzają własne rozwiązania. Równocześnie organy regulacyjne w UE i Wielkiej Brytanii badają, czy zmiany proponowane przez Google i Apple nie stanowią nadużycia pozycji dominującej.
W ostatnich latach rynek wypracował alternatywne rozwiązania, które mają zapewnić funkcjonowanie reklamy online w obliczu planowanych zmian. Można oczekiwać dalszego rozwoju tych technologii, tym bardziej że presja czasu zelżała.
Podsumowując: choć Google wyznaczył nowy kierunek, szczegóły i terminy pozostają niepewne. Należy przygotować się na najbardziej wymagający scenariusz i kontynuować rozwijanie strategii opartych o dane własne oraz nowe technologie.
Eksperci Publicis Groupe są do Twojej dyspozycji. Zapewniamy wsparcie strategiczne i wykonawcze, które pomoże Twojej firmie skutecznie funkcjonować w zmieniającym się ekosystemie reklamy cyfrowej.
Jeżeli masz pytania skontaktuj się z Rafałem Mucińskim, Programmatic & Platforms Strategy Directorem w Publicis Groupe: rafal.mucinski@publicisgroupe.com