Marketing i Komunikacja

Dlaczego marketerzy powinni inwestować w live streamingi?

Chociaż transmisje na żywo znamy od kilku dobrych lat to dopiero wybuch pandemii w ubiegłym roku sprawił, że stały się one bardzo ważnym medium łączącym ludzi, którego codziennie używamy. Z wybranej formy transmisji czy połączenia na żywo korzysta praktycznie każdy – czy to rodzice z dziećmi niemogącymi się spotkać w dobie pandemii, czy to artyści dający koncerty online dla swoich fanów, gracze dla swoich obserwujących czy cała branża marketerów rozmawiająca na co dzień ze swoimi partnerami za pośrednictwem różnych komunikatorów.

Co live streamingi dają marketerom? To nieograniczone możliwości – wystarczy określić branżę, zapotrzebowanie, cel, a można dobrać do tego kilka najbardziej odpowiednich formatów. Live streaming jest najbardziej atrakcyjnym z formatów video. Tech Round podaje, że streaming video stanowi prawie 2/3 całego ruchu internetowego, a transmisje na żywo są wykorzystywane przez coraz więcej branż.

Relacjonowanie wszelkiego rodzaju wydarzeń – eventów, koncertów, treningów, podróży, webinary, sprzedaże produktów live to przykładowe formaty wykorzystania transmisji na żywo, które można wykorzystać w promowaniu swojej marki i zwiększaniu jej świadomości.

Rynek streamingu live rozwija się w zawrotnym tempie. Firma On.Live przygotowała badania, z których wynika, że w 2016 roku globalny rynek live streamingu był warty 30,29 mld dolarów, a w 2021 ma sięgnąć do 70,5 mld. Ta dynamika pokazuje ile branż, przedsiębiorstw i ludzi inwestuje oraz aktywnie korzysta z tego rozwiązania.
Global View Research prognozuje natomiast, że do 2027 roku globalny rynek streamingu video może być warty 184,3 mld dolarów.

Tech Round podaje kilka najbardziej znaczących trendów, które są już widoczne na rynku globalnym, a nawet polskim w kontekście rozwoju live streamingów, ale możemy spodziewać się, że będą się coraz bardziej rozwijać.

1. Transmisje na żywo zmieniają komunikację i zachowanie konsumentów online.

Takie transmisje możemy nie tylko wykorzystywać do wewnętrznej komunikacji firm, możemy też wychodzić z nimi do szerokiej widowni. Przykładem takiego wykorzystania narzędzia jest prezentowanie nowych produktów – a to w szczególności zmienia nawyki zakupowe w internecie, które dotychczas były bardzo statyczne – pod kątem pokazywania samych produktów. Zazwyczaj sprzedaż produktów w internecie zakłada zdjęcia, rzadziej video. Live video to zupełnie inne doświadczenie.

Najlepszym przykładem będzie tu platforma Taobao – chińska strona do zakupów online należąca do grupy Alibaba. Dzięki streamingom live w 2019 firma zanotowała zapierający dech w piersiach przychód w wysokości 2,85 mld dolarów. Firma ta ma dedykowaną platformę do e-commerce’u – Taobao Live.

W ślady Taobao poszedł też kolejny globalny gigant, tym razem z zachodu – Amazon. Wystartował ze swoją platformą sprzedaży strumieniowej na żywo – Amazon Live. Widzimy więc, że trend sprzedaży ubrań przez live video to nie jest błahe i zabawne zjawisko, to jest trend, który rozwija się na całym świecie i będzie tylko zyskiwał na popularności.

Dodatkowo widać też obecność tego zjawiska, nie tylko w sprzedaży produktów, ale też usług. Coraz częściej kasyna online rozszerzają swoje działanie o technologię streamingu live, podczas którego konsument może poczuć się jak w prawdziwym kasynie, a nie jak dotychczas widzieć tylko stół do gry bądź ekran automatów.

2. Inteligentna automatyzacja danych staje się coraz doskonalsza.

Warto wspomnieć o tym, że transmisje na żywo mogą gromadzić wiele danych, a firmy mogą to wykorzystywać. Kiedy użytkownicy wchodzą w interakcję z transmisjami strumieniowymi, tworzona jest duża ilość danych dotyczących wzorców zużycia. Firmy mogą w ten sposób poprawiać personalizację swoich celów marketingowych, usprawnić dystrybucję i poprawić indeksowanie treści. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji dane uzyskiwane z transmisji będą mogły wykroczyć poza powtarzalną automatyzację i iść w kierunku inteligencji dynamicznej.

3. Bariery językowe przestają być problemem.

Obecnie wiele platform udostępnia pewne opcje napisów przy swoich filmach, ale to się zmienia. Niedługo będzie można oglądać transmisje na żywo z napisami w praktycznie każdym języku. Cognitive Speech Services od Microsoft Azure już rozwija taką możliwość, a z upływem czasu pojawi się na pewno coraz więcej takich narzędzi. W ten sposób o wiele łatwiej będzie tworzyć jedną transmisję na żywo, która będzie mogłaby być odtwarzana na wielu rynkach, niż wiele dedykowanych video na każdy z rynków.

4. Opóźnienie transmisji ulega ciągłej poprawie.

Jednym z najczęstszych problemów związanych z prowadzeniem streamingów live jest opóźnienie. Obecnie jednak coraz częściej to opóźnienie jest znikome, a wiele firm pracuje nad rozwiązaniami, które umożliwiają transmitowanie na żywo na dużą skalę z jak najmniejszymi opóźnieniami. Takie narzędzia jak SRT, WebRTC czy rozszerzenie Low-Latency HTTP Live Streaming od Apple pomagają w rozwiązywaniu tego problemu, aby transmisje mogły być płynne i faktycznie live. Dzięki 5G możemy już zaobserwować wzrost przepustowości sieci, więc oznacza to większe prędkości przesyłu i odbioru danych oraz bardziej optymalne zużycie energii. Transmisje, które będą odbywać się bez żadnego opóźnienia będzie można wykorzystać w wielu, bardzo ważnych obszarach – jak na przykład zdalne operacje chirurgiczne czy rozwój autonomicznych środków transportu.

Streamingi live są więc bardzo ważnym obszarem rozwoju video, które będą w przyszłych latach bardzo dynamicznie się rozwijać. Wprowadzają też innowacje w marketingu, pozwalają tworzyć unikalne treści, by być bliżej konsumentów i pracowników bez wychodzenia z domu.

Źródło:

https://interaktywnie.com/biznes/newsy/biznes/marketing-przez-wideo-i-streaming-w-internecie-ebook-z-raportem-o-tym-jak-promowac-sie-skutecznie-260385

https://techround.co.uk/business/future-trends-live-streaming-business/

Raport interaktywnie.com: marketing przez video i streaming w internecie