Biznes

Dzisiaj liczy się szybkość i efektywność dostarczania innowacji

Z członkami zespołu NextTechNow w Publicis Groupe: Martą Zuską, Beatą Szcześniak i Krzysztofem Sobieszkiem, rozmawia Agata Kwaśniewska CEO ReaktorX, wiodącego w CEE akceleratora startupów.

Agata Kwaśniewska: Wspólnie z ReaktorX, pracujecie aktualnie nad nowym programem akceleracyjnym dla startupów, które chcą się skalować i pozyskiwać dużych klientów. Dlaczego zdecydowaliście się na taką formę pracy ze spółkami technologicznymi właśnie teraz?

Krzysztof Sobieszek: Grupa Publicis współpracuje ze startupami już od dawna. Co najmniej od kilku lat posiadamy przeznaczone do tego struktury w Polsce, a w portfolio wiele projektów zrealizowanych właśnie dzięki takiej współpracy. Jednak formuła NextTECHnow ma nadać tym działaniom niespotykaną dotąd skalę i to jest nasz priorytet. Widzimy, że nasi Klienci bardziej niż kiedykolwiek potrzebują rozwiązań, które wspierają ich digitalizację na wielu wymiarach. Jednocześnie niezwykle istotna staje się efektywność i szybkość dostarczania innowacji. Dlatego szukamy rozwiązań, które mogą w krótkim czasie wesprzeć wielu Klientów właśnie w tym zakresie. Samo Publicis Groupe także przechodzi w ostatnich latach istotną transformację. Bardzo mocno integrujemy usługi kreatywne, mediowe, PRowe, produkcyjne, technologiczne i analityczne i też z zakresu commerce w myśl idei „Power of one”. Rozbudowujemy ofertę wokół różnych obszarów doświadczeń konsumenckich. Robimy to skutecznie, co wyraźnie widać w wynikach globalnych i lokalnych. Wszystko to implikuje działanie na dużą skalę. Dlatego bierzemy nasze wszystkie dotychczasowe doświadczenie współpracy ze startupami i przez akcelerator NextTECHnow, chcemy je przenieść na inny, wyższy poziom.

AK: Programy współpracy ze startupami nie są już nowością. Czym NextTECHNow różni się od innych obecnych na polskim rynku?

Marta Zuska: NextTECHnow nie jest typowym akceleratorem, przede wszystkim oferujemy startupom rozwój i skalowanie przez dostęp do naszej olbrzymiej liczby Klientów, wiedzy jak z nimi współpracować i naszych zespołów, które wspierają startup w rozwoju z nami. Nie zapewniamy finansowania, a implementację i rozbudowę ich trakcji. Startupy nie stają się częścią NTN ani Grupy, zachowują swoją autonomię. Program i proces akceleracji został stworzony z myślą o budowie partnerskich modeli współpracy z startupami, które dają im dostęp do wielu korporacji w jednym miejscu, a nam pozwalają na rozszerzenie oferty o innowacje rynkowe. Wspólnie z startupem pracujemy nad wdrożeniami rynkowymi, dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem w obsłudze klientów korporacyjnych, wspieramy i dostosowujemy rozbudowane procesy naszych Klientów z możliwościami startupu. W grupie mamy szeroki wachlarz kompetencji i usługi jakie dostarczamy korporacjom, stąd nasza wiedza ekspercka jest naszym olbrzymim atutem, zarówno w zakresie różnorodności startupów jakie poszukujemy, ale również praktycznych informacji, jakie startup może uzyskać od nas w trakcie akceleracji.

Krzysztof Sobieszek: Dla nas niezwykle cennym zasobem jest czas. Sami mamy go mało i dlatego proces akceleracji w NextTECHnow staramy się ułożyć z maksymalnym nastawieniem na efekt. Ograniczamy lub wręcz wycinamy wiele elementów obecnych w innych akceleratorach, nie przewidujemy wielu eventów, szkoleń, długich serii spotkań, ale jest to celowe. Najbardziej interesuje nas dobre rozwiązanie obudowane efektywnym modelem biznesowym, wdrożenie, które pokazuje, że to działa…. a potem skalowanie. Wierzymy, że founderów interesuje dokładnie to samo.

AK: Startupy, które chcą się skalować i wdrażać swoje rozwiązanie w dużej organizacji, takiej jak Publicis Groupe często napotykają na bariery organizacyjne i formalne, które blokują ten proces, lub wręcz go uniemożliwiają. Czy zauważyliście takie bariery i macie pomysł na to, jak je pokonać tak, aby współpraca na linii startup – korporacja przebiegała z korzyścią dla wszystkich zaangażowanych stron? Jakie macie pomysły na zniwelowanie różnic w kulturze startupu i korporacji?

Beata Szcześniak: Rzeczywiście Publicis Groupe to duża (> 1500 osób) i dość skomplikowana z perspektywy startupu organizacja, składająca się z 8 agencji mediowych, kreatywnych i wielu departamentów specjalistycznych jak Investment, Data Science, Performics, Produkcja czy Commerce. Dlatego właśnie powstał NextTECHnow, który jest małą strukturą, przeznaczoną tylko i wyłącznie startupom i współpracy z nimi. Jedynym zadaniem NextTECHnow jest umożliwienie startupom wejścia do nas z ofertą i wypracowania wspólnie rozwiązań, które zaprowadzą do sukcesu wszystkie strony: Publicis Groupe, Startup, naszych Klientów.

Dobrze się oczywiście do tego przygotowaliśmy. W trakcie projektowania programu NTN przeprowadziliśmy wiele wywiadów ze startupami i wzięliśmy pod uwagę zgłoszone wówczas potrzeby i bariery. Nad programem pracowaliśmy w zespole doskonale znającym zarówno naszą organizację, jej zasoby, możliwości, cele i procesy decyzyjne, jak również potrzeby i uwarunkowania współpracy z naszymi Klientami. Łącząc tę wiedzę z potrzebami startupów, zdecydowaliśmy się na proces rund akceleracyjnych, który ma kilka istotnych cech: jest jasno przedstawiony, ma zdefiniowane cele biznesowe, silne wsparcie na poziomie Zarządu Grupy, jest określony w ścisłych ramach czasowych, gwarantuje dostęp do ekspertów po naszej stronie.

Co do kultury korporacji vs startupu, to myślę, że akurat firmy z branży komunikacji marketingowej mają wiele więcej wspólnego z kulturą startupu niż startupowcy mogliby podejrzewać. SparkFoundry jako agencja z duszą startupu, której przewodzę, już od lat wspiera w sukcesach biznesowych takich graczy, jak Znany Lekarz, Storytel czy Blik, projektując i realizując ich kampanie reklamowe. Pracując dla takich firm i zespołów, doskonale czujemy tę kulturę i od lat nie tylko się do niej dopasowujemy, ale i bardzo się nią inspirujemy. Jestem przekonana, że startupy biorące udział w naszym programie, szybko przekonają się na własne oczy, że akurat kultura organizacji nie będzie stanowiła bariery. Jeśli z wybranym partnerem połączy nas przedsiębiorczość, to jesteśmy wprost skazani na sukces.

AK: Poszukujecie startupów, z obszarów customer experience, martech/adtech, AR/V, gaming, voice, commerce. Jakie dodatkowe kryteria muszą spełniać startupy, żeby mogły rozpocząć współpracę z Wami?

Krzysztof Sobieszek: Publicis Groupe w Polsce przyświeca bardzo mocne założenie. Wierzymy, że głównym narzędziem wzrostu firm jest poprawianie doświadczeń ludzi z markami. My dodatkowo chcemy brać jak najszerszą odpowiedzialność za te lepsze doświadczenia ludzi i tym samym wzrost firm. Brzmi prosto, ale wszyscy wiemy, jak wielu tematów to dotyka w świecie technologii i jak trudno jest dziś to skutecznie robić. Będąc Startupem, przyjąłbym więc proste kryterium: jeśli twoje rozwiązanie pomaga firmom dawać klientom lepsze doświadczenie, niezależnie czy w reklamie, obsłudze klienta czy handlu, nieistotne dzięki jakiej technologii, akcelerator NextTECHnow jest dla Ciebie.

Marta Zuska: Ważne też, że poszukujemy startupów, które mają za sobą pierwsze wdrożenia rynkowe lub zbudowaną trakcję, a teraz szukają partnera do dalszego skalowania. Na podstawie informacji o wcześniejszych testach czy wdrożeniach łatwiej nam będzie zaprojektować model współpracy, uwzględniający procesy i rozwiązania technologiczne starupu, a tym samym skuteczniej go rekomendować naszym Klientom. Bardzo ważnym kryterium dla nas jest również zaangażowany zespół, polecając rozwiązanie naszym Klientom, bierzemy odpowiedzialność za proces implementacji. Oczywiście szukamy startupów, w których widzimy największy potencjał z perspektywy biznesowej orazszansę na wspólne zbudowanie innowacyjnego i atrakcyjnego rozwiązania dla Klientów. Obsługujemy wielu Klientów regionalnie nie tylko w Polsce, więc przy zaproszeniu do programu możliwości adaptacji regionalnej i globalnej są brane również pod uwagę.

AK: Jak będzie wyglądała ścieżka współpracy z Wami, z perspektywy startupu? Na jakie wsparcie mogą liczyć founderzy? Z kim będą pracować?

Marta Zuska: NextTECHnow jest tworzony przez zespół ekspertów z różnych dziedzin i kompetencji Publicis Groupe, którzy doskonale znają potrzeby marketerów i korporacji. W zależności od specyfiki startupu, dopasujemy ekspertów o potrzebnych kompetencjach. Będą to specjaliści i praktycy z obszarów tj. digital marketing, e-commerce, media, strategia marketingowa i komunikacja, UX czy kreacja oraz analityka biznesowa. Pierwszym etapem jest selekcja 5 z 15 startupów zaproszonych na Pitching Day, planowany na początek czerwca. Kolejny etap akceleracji to intensywne tygodniowe warsztaty prowadzone przez naszych moderatorów, przeznaczone dla konkretnego startupu. Na takich spotkaniach dopracujemy wspólnie – Startup i nasi eksperci – rozwiązanie gotowe do przedstawienia naszemu Klientowi do wdrożenia i testu. Trzeci etap to już implementacja rozwiązania u jednego z naszych Klientów. Na podstawie wyników testu i samych wniosków z wdrożenia, startup otrzyma od nas swojego opiekuna – Product Ownera z ramienia Publicis Groupe, który będzie odpowiadał za rozwój i skalowanie w całej strukturze Klientów Publicis Groupe. Przez obsługę naszych Klientów regionalnie i globalnie, w zależności od obszarów w jakich działa Startup, jesteśmy w stanie skalować rozwiązanie i rekomendować je w naszych globalnych oddziałach. NextTECHnow jest jedyną komórką w Publicis Groupe, która wyłącznie i kompleksowo zajmuje się rozwojem współpracy ze startupami i posiada siostrzane oddziały w Londynie i Tel-Aviwie.

AK: Częstą bolączką founderów podejmujących się współpracy z dużymi organizacjami są przedłużające się, czasochłonne procesy. Jaki będzie w Waszej ocenie optymalny czas, który obie strony współpracy przeznaczą na wypracowanie modelu wspólnego rozwoju, od momentu rozpoczęcia akceleracji u Was do potencjalnego wdrożenia?

Marta Zuska: Konstruując program i proces akceleracji, braliśmy pod uwagę nasze dotychczasowe doświadczenie we współpracy ze startupami, jak wyglądają procesy po naszej stronie oraz naszych Klientów, których wspieramy na co dzień. Proces powstał przy założeniu, że nadrzędnym celem jest implementacja oferty startupów u naszych Klientów oraz wprowadzenie rozwiązania startupu do naszej oferty na stałe wraz z planem dalszego rozwoju. Na tej podstawie zbudowaliśmy zespół osób u nas w Grupie, które zaprosiliśmy do współpracy. Przez już wcześniej wspomniane tygodniowe warsztaty chcemy szybko zidentyfikować sobie, jak skutecznie możemy rekomendować i implementować rozwiązanie startupu, ale też jakie zaangażowanie w Publicis Groupe jest konieczne do  rozwoju oferty produktowej. Optymalny czas wdrożenia będzie uzależniony od rozwiązania i aspektów technologicznych startupu. Dotychczas mieliśmy współprace, które wdrażaliśmy stosunkowo szybko – do miesiąca – a mieliśmy też projekty, gdzie integracja systemowa i technologiczna wymagała kilkunastu tygodni prac po naszej stronie, Startupu oraz naszego Klienta.

AK: W swoim portfolio macie 500 aktywnych klientów, których wspieracie w nowoczesnej komunikacji i aktywnym odpowiadaniu na potrzeby konsumentów. Czy możecie opowiedzieć, jakiego rodzaju są to klienci i jakimi trendami są najbardziej zainteresowani?

Beata Szcześniak: Portfolio Klientów Publicis Groupe to wielka szansa dla powodzenia programu. Współpracujemy bowiem z firmami zarówno B2B i B2C, lokalnymi graczami jak i globalnymi markami, z kategorii od finansów, przez handel, żywność, usługi, pielęgnację …. po firmy technologiczne i media. Mamy z nimi bardzo bliskie i długotrwałe relacje na poziomie działów marketingu, CMO i CEO. Obszary zainteresowań naszych Klientów są tak różnorodne, jak ich portfolio. Pandemia z całą pewnością wzmocniła apetyty i priorytet na inwestycje w nowe rozwiązania i digitalizację wielu procesów w obszarze budowania doświadczenia marek z klientami w nowej rzeczywistości. Rozwój e-commerce, łączenie doświadczeń konsumenta z marką w świecie online i offline, zaawansowana analityka, pozwalająca na zwiększanie efektywności działań i inwestycji, dane wzbogacające możliwości w zakresie precision marketingu, optymalizacja coraz bardziej skomplikowanych procesów marketingowych – to kluczowe obszary w jakich dziś szukamy rozwiązań, ale nie jedyne… Budując NTN, liczymy nie tylko na adresowanie, ale i wyprzedzanie trendów.

AK: Czy mieliście dotychczas jakieś wdrożenia startupów, success stories, którymi możecie się podzielić? Które z nich wydają się Wam najbardziej interesujące i dlaczego?

Marta Zuska: Startupy, które zapraszamy do akceleracji oprócz możliwości rozwoju biznesowego, mogą liczyć na dodatkową rozpoznawalność, przez udział w naszych konkursach branżowych. Przykłady, które tutaj wymienię to startupy, które poprzez współpracę z nami zdobyły nagrody za innowacje, a tym samym dodatkową promocję.

Przez współpracę ze startupem web2metrics zbudowaliśmy TeleBota, który wspierał procesy optymalizacyjne w weryfikacji leadów. Jako partner biznesowy odpowiadamy za kampanie performance, gdzie szybkość obsługi leadów sprzedażowych jest kluczowa dla procesu domykania sprzedaży. Wdrożone przez nas rozwiązanie zredukowało koszty po stronie Klienta, a nam pozwoliło na skuteczne prowadzenie kampanii. Za ten projekt wspólnie ze startupem otrzymaliśmy nagrodę Innovation Award przyznawaną przez SAR (Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej).

Kolejny przykład, w ubiegłym roku we współpracy z Poplar studio przeprowadzaliśmy kampanię reklamową na sześciu europejskich rynkach dla naszego Klienta Nestle. Przy pomocy augumented reality zaprojektowaliśmy i stworzyliśmy interaktywną grę mobile. Za ten projekt wspólnie ze startupem otrzymaliśmy najbardziej prestiżowe wyróżnienie w branży Lwa w Cannes. Projekt jest rozwijany na kolejnych rynkach, a kolejni marketerzy są zainteresowani wykorzystaniem AR w swoich działaniach komunikacyjnych.

Tylko w ostatnim półroczu rozwinęliśmy współpracę z DeepBrand.ai. Technologia tego startupu pozwala na skanowanie treści video i zdjęć oraz jednoczesną zautomatyzowaną identyfikację jakie to są treści tj. marki, scenerie (restauracja, ogród, stacja benzynowa etc.), obiekty (np. laptop, samochód, sofa etc.). Połączenie możliwości identyfikowania kontekstu w treściach video na Youtube, jakie daje technologia DeepBrand, z naszymi kompetencjami w planowaniu i optymalizacji kampanii w tym medium, pozwoliło nam na dotarcie z komunikacją VIDEO naszych Klientów, w kontekstach dopasowanych do reklamowanego produktu i marki.

Jak widać, do współpracy zapraszamy różne startupy, nie zawężając się do określonej specjalizacji. Szczególnie zależy nam na tych, które przez swoje innowacje kreują nowe doświadczenia dla konsumentów. We wszystkich naszych obszarach i kompetencjach kładziemy nacisk na dbałość o doświadczenie użytkownika we współpracy z markami, jakie wspieramy swoimi działaniami.

AK: Jakie macie kryteria sukcesu dla programu w Polsce? Jaki jest cel Waszych działań na najbliższy rok?

Krzysztof Sobieszek: Najważniejszym celem jest wypracowanie jeszcze w tym roku kilku mocnych rozwiązań ubranych w konkretną ofertę dla Klientów. W naturalny sposób prowadzi to do kolejnego celu, który będzie istotny zarówno dla founderów jak i dla nas, czyli poziomu wypracowanego przychodu. Choć akurat w tym przypadku spodziewamy się, że czas prawdziwych żniw przypadnie bardziej na rok kolejny. W tym roku ważnym celem są wdrożenia. Wiemy z praktyki, że case zbudowany z jakąś silną marką to coś, co otwiera wiele drzwi i będziemy się nad tym w akceleratorze NextTECHnow koncentrować.

AK: Dziękuję za rozmowę. A wszystkich zainteresowanych zapraszam na webinar „How can startups collaborate with a corporation?” 29 kwietnia o godz. 17, link do wydarzenia tutaj

Marta Zuska – lider inicjatywy NextTECHnow, w ramach programu akceleracyjnego odpowiada za rozwój produktów i współpracy ze startupami. Posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu modeli biznesowych opartych na partnerstwach i kooperacji B2B. Praktyka w prowadzeniu projektów i organizacji z różnorodnymi modelami rozliczeń (Produkty konsumenckie, Usługi, Model reklamowy, Saas). Mentor i doradczyni młodych przedsiębiorczyń z krajów rozwijających się w ramach programów Fundacji Cherie Blair.

Beata Szcześniak – jedna z inicjatorek i pomysłodawczyni obecnego programu NextTECHnow, odpowiadająca także za nadzór nad projektem. W strukturze Publicis Groupe Dyrektorka Zarządzająca Spark Foundry, agencji mediowej zarządzanej według wizji Spirit of Startup. Jej główne zadanie w NTN to przede wszystkim wsparcie w organizacji procesu współpracy programu i Startupów z ekspertami agencji Publicis Groupe. Z racji doświadczenia, zadba o aspekt dopasowania rozwiązań powstałych w efekcie procesu akceleracji do celów Grupy i oczekiwań Klientów/Marketerówtak, aby zmaksymalizować szasnę na sukces. Beata Szcześniak w branży aktywna jest od 18 lat, od 13 lat na stanowiskach szefowej agencji mediowych. Wielokrotnie była zaangażowana w roli jurora w konkursie Startup Program, prowadzonym przy INNOVATION organizowanym przez Stowarzyszenie Agencji Reklamowych (SAR). Spark Foundry zaufało kilka dość znanych „kiedyś startupów”, a dziś firm z ogromnym sukcesem rynkowym, którym agencja pomaga w osiąganiu sukcesów jako ich doradcy w komunikacji. Mowa np. o Storytel, Znany Lekarz czy BLIK.

Krzysztof Sobieszek – nadzoruje działalność NextTECHnow na polskim rynku. Jako business Transformation Practice Lead odpowiada za obszar doradztwa transformacji dla Klientów Publicis Groupe. Konsultant i strateg z 15-letnim doświadczeniem związany z branżą digital, marketingu i innowacji. Doświadczenie zdobywał zarówno po stronie agencji (Zenith jako dyrektor strategii, wcześniej Mindshare), startupów (nk.pl), gdzie odpowiadał za strategię, badania, zarządzanie danymi i marketing oraz stowarzyszenie branży interaktywnej IAB Polska jako członek zarządu. Od 10 lat szkoli liderów z różnych obszarów digitalizacji i innowacji w ramach programów Management i Strategic Leadership Academy ICAN Institute.