Inspiracje

Digital & innowacje

INNOWACJE

Początek roku to zawsze święto dla fanów technologii – to właśnie w tym czasie zawsze odbywają się targi CES (Consumer Electronic Show). W tym roku oczywiście całe wydarzenie odbywało się online. Było mniej wystawców (około połowa w porównaniu do poprzedniego roku), ale i tak nie zabrakło całej masy nowych produktów, technologii i innowacji. Dziennikarze Wired wybrali 79 z nich by pokazać w jaką stronę zmierza przyszłość. Oprócz zawsze obecnych pozycji jak nowe telewizory, laptopy, tablety na liście znajdziemy mnóstwo różnych kategorii produktów: od odpowiedzi na covidowe wyzwania czyli maseczki, telemedycyna, czujniki monitorujące szanse na obecność wirusa w pomieszczeniu przez domowe ule dla pszczół, YSL’s Rouge Sur Mesure (urządzenie pozwalające na personalizację koloru szminki), perfumy, których zapach można zmieniać przez aplikację, gadżety dla gamerów, urządzenia, które pozwolą dokładniej dawkować konopie, sex zabawki, inteligentne maty do szachów, aż po nowości motoryzacyjne jak samochód pokryty panelami słonecznymi,  autonomiczny imprezowy van od Cadillaca czy deskę rozdzielczą Mercedesa zbudowaną w całości z ekranu.

Więcej na temat CES okiem Publicis Groupe przeczytacie tutaj.

Mnóstwo, ale to mnóstwo nowości, pomysłów i innowacji, z których pewnie nie wszystkie pojawią się na rynku, jako produkty w takiej samej postaci. Ale i tak warto zobaczyć jakie nowe technologie się pojawiły w ostatnim czasie, co się staje możliwe oraz w jakich kierunkach podąża wyobraźnia. Moje wrażenie – wejdziemy na nowy poziom wojny między hackerami, a specjalistami od cyber-bezpieczeństwa.

DIGITAL

Dostępne jest już podsumowanie 2020 i przewidywania na 2021 dla mediów i dziennikarstwa przygotowane przez Nica Newmana z Reuters Institute. Raport przygotowano po przeprowadzeniu rozmów i zebraniu informacji od specjalistów z 43 krajów. Z publikacji dowiemy się nie tylko jaka jest teraz kondycja dziennikarstwa czy jakie szanse/wyzwania przed nim stoją, ale również jak zmienia się rynek mediów. To powinno być dla nas interesujące, ponieważ to właśnie media są naszym głównym partnerem biznesowym.

Widoczna jest zmiana podejścia do podstawowych źródeł przychodu – już nie reklama (w formie standardowej czy natywnej), ale subskrypcje są postrzegane jako główne źródło. Subskrypcje mogą dotyczyć głównego contentu lub specjalnych, premium features. Wydawcy widzą też szansę w e-commerce, wydarzeniach na żywo oraz bliskiej biznesowej współpracy z markami niemediowymi. Rok pandemii zdecydowanie przyspieszył cyfrową transformację i myślenie o dywersyfikacji przychodu. Widać także ochotę (i zapewne konieczność) testowania wykorzystania nowych technologii do usprawniania pracy redakcji oraz do znajdowania nowych sposobów dotarcia do czytelników. Duże nadzieje pokładane są w sztucznej inteligencji, która ma pomóc dostarczać czytelnikom bardziej dopasowane treści. Oprócz tego w raporcie znajdziecie również informacje o rozwoju treści audio, fenomenie nowych newsletterów pisanych samodzielnie i niezależnie przez dziennikarzy oraz innych obszarów innowacji, które mogą być dla mediów szansą na rozwój.

Analitycy szacują, że w najbliższych latach to Amazon będzie najszybciej zwiększał swój udział w rynku reklamy cyfrowej. Siła platformy e-commerce jest oczywiście różna na różnych rynkach, nie wszędzie ma tak silną pozycję jak w US, ale jako gracz globalny może mieć wpływ na pozycję (czy dobre samopoczucie) pozostałych platform jak Facebook, Google, Twitter czy Pinterest. Przewagą Amazona nad nimi, jak to ładnie ujęto w artykule, jest fakt, że przychodzą do niego konsumenci, którzy są już zdecydowani na robienie zakupów a nie tylko przewijanie treści.

Marki luksusowe czują się całkiem dobrze w świecie cyfrowym i wprowadzają sporo innowacji, które wychodzą poza standardową obecność reklamową. Szukają nowych sposobów na zaangażowanie konsumentów w cyfrowej rzeczywistości przez np. współpracę z grami. Gucci wcześniej już przeniosło swoją kolekcję do świata wirtualnego dają możliwość ubierania w swoje ubrania postaci z gier czy awatarów. Tym razem tworzą kolekcję sneakersów, które będą dostępne tylko w cyfrowej wersji, nie będzie ich odpowiedników w świecie rzeczywistym.

Przez lata Mattel, producent lalki Barbie, mierzył się z krytyką produktu, który miał przedstawiać nierealistyczny kształt ciała oraz stereotypowe role płciowe. Kilka lat temu świat Barbie zaczął sporą przemianę dotyczącą właśnie tych obszarów – wprowadzono zmiany w wyglądzie po raz pierwszy od jej narodzin w 1957. Zmiany te wsparły nowe pozycjonowanie „Imagine the Possibilities”, które zostało przedstawione w 2015.Oprócz transformacji samej Barbie zmieniała się również komunikacja i sposób w jaki marka budowała doświadczenia dla swoich młodych fanów. Zeszły rok postawił przed Mattelem wyzwania związane z produkcją czy dystrybucją produktów, ale był również wielką szansą na rozwój markowych treści w wielu kanałach digital.

Poprzedni rok będzie zapamiętany nie tylko jako rok pandemii, ale również czas sporych niepokojów społecznych. Obserwowaliśmy (a może nawet braliśmy udział) wiele protestów związanych z dyskryminacją i brakiem równości. Również w naszej branży sporo było dyskusji o różnorodności i inkluzywności. Walka o to, żeby nasza branża, nasze agencje, organizacje były bardziej różnorodne i zachęcające jest bardzo ważna, ale czy zwracamy uwagę na to jak dostępne są treści, które tworzymy dla naszych marek i klientów? Czy na pewno są przygotowane tak, by każdy, nawet osoby z niepełnosprawnościami, mogły z nich w pełni wygodnie korzystać? Poniżej zwięzła ściągawka, która pokazuje kilka rzeczy, na które trzeba zwracać uwagę.

I już na zakończenie, coś co może przydać się przy tworzeniu planów na ten rok albo może szukaniu nowych ścieżek kariery…

W jednym z poprzednich newsletterów wrzuciłam informację o nowej funkcji od Snapchata, Spotlight, który działa tak jak TikTok i tym, że na jego promocję Snap przeznacza ponad 1 milion $ dziennie płacąc twórcom najbardziej popularnych treści. I mamy już kilkoro milionerów, którzy zarobili mnóstwo pieniędzy dzięki wrzucaniu mnóstwa krótkich treści video na platformę…